Home » Știință » O nouă formă de gheață descoperită de oamenii de știință ar putea fi găsită pe alte planete

Credit: Chris Higgins/UNLV
Publicat: 24.03.2022

Cercetătorii de la Universitatea din Nevada au descoperit o nouă formă de gheață, redefinind proprietățile apei la presiuni ridicate. Descoperirile ar putea avea implicații pentru înțelegerea planetelor îndepărtate, bogate în apă.

Apa solidă, sau gheața, se aseamănă cu multe alte materiale prin faptul că poate forma diferite materiale solide în funcție de condițiile variabile de temperatură și presiune, precum carbonul care formează diamantul sau grafitul. Până în prezent există cel puțin 20 de forme solide de gheață cunoscute.

O echipă de oameni de știință a realizat o nouă metodă de măsurare a proprietăților apei sub presiune ridicată. Proba de apă a fost mai întâi strânsă între vârfurile a două diamante cu fețe opuse, înghețând în mai multe cristale de gheață amestecate.

Ulterior, gheața a fost supusă unei tehnici de încălzire cu laser, care a topit-o temporar, înainte de a se reface rapid într-o colecție de cristale minuscule asemănătoare unei pulberi, potrivit EurekAlert.

Există cel puțin 20 de forme solide de gheață cunoscute

Prin creșterea treptată a presiunii și prin aruncarea periodică a fasciculului laser, echipa a observat cum gheața face tranziția de la o fază cubică cunoscută, Ice-VII, la o fază intermediară, nou descoperită, Ice-VIIt, înainte de a se stabili într-o altă fază cunoscută, Ice-X.

Deși este puțin probabil să găsim această nouă fază undeva pe suprafața Pământului, este probabil un ingredient comun în mantaua Pământului, precum și în lunile mari și planetele bogate în apă din afara Sistemului Solar.

Astfel, echipa a lucrat pentru a înțelege comportamentul apei de înaltă presiune care ar putea fi prezentă în interiorul planetelor îndepărtate.

Noi date referitoare la compoziția exoplanetelor

În plus, nu numai că tehnica de încălzire cu laser, prima de acest fel, le-a permis oamenilor de știință să observe o nouă fază a gheții de apă, dar echipa a descoperit, de asemenea, că tranziția la Ice-X a avut loc la presiuni de aproape trei ori mai mici decât se credea anterior – la 300.000 de atmosfere în loc de 1 milion. Această tranziție a fost un subiect extrem de dezbătut în comunitate timp de mai multe decenii.

Lucrarea oferă, de asemenea, noi date referitoare la compoziția exoplanetelor. Cercetătorii au emis ipoteza că faza Ice-VIIt de gheață ar putea exista în abundență în crusta și mantaua superioară a planetelor bogate în apă, ceea ce înseamnă că acestea ar putea prezenta condiții favorabile viații.

Descoperirile echipei au fost raportate în revista Physical Review B.

Gheața antică dezvăluie zeci de erupții vulcanice gigantice. Când ar putea avea loc următoarea?

Un studiu îngrijorător arată că stratul de gheață din Groenlanda și-ar putea înjumătăți volumul