Home » Știință » O stea muribundă cu inele de fum ar putea extinde teoriile stelare

O stea muribundă cu inele de fum ar putea extinde teoriile stelare

Foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)
Publicat: 05.04.2022

O stea muribundă cu inele de fum, numită V Hya, i-a surprins pe astronomi cu un model care nu mai fusese văzut vreodată înainte.

Cercetătorii, care au subliniat noile descoperiri într-o lucrare din The Astrophysical Journal, cred că noile observații vor oferi o nouă perspectivă asupra momentelor finale ale gigantelor roșii înainte ca acestea să devină pitice albe sau să se dezintegreze în nebuloase, ca apoi să reia ciclul de formare a stelelor din univers.

V Hya, situată la aproximativ 1.300 de ani-lumină de Pământ, este o stea gigantă roșie care se află în stadiul final al vieții și va deveni în curând o pitică albă. Atunci când o stea ajunge în faza finală a ciclului său de viață, cel mai adesea devine o pitică albă, un tip de stea care are o masă similară cu Soarele, dar este mai comparabilă ca dimensiune cu Pământul, scrie Interesting Engineering.

O stea muribundă cu inele de fum care se află la finalul vieții

Spre deosebire de majoritatea gigantelor roșii observate de-a lungul istoriei, V Hya nu își eliberează energia în valuri consistente. În schimb, a eliberat mai multe „inele de fum”, potrivit unui comunicat de presă al National Radio Astronomy Observatory. Inelele au primit supranumele DUDE, care înseamnă „Disk Undergoing Dynamical Expansion”.

Nu este prima dată când o pitică albă a fost observată având un comportament neobișnuit. Anul trecut, astronomii de la Durham University au observat pentru prima dată o pitică albă „clipind”. Ei cred că ceva ar putea interfera cu aprovizionarea cu „hrană” a piticei albe.

Un proces complex care nu este bine înțeles

Astronomii caută stele aflate în ultimele faze violente ale vieții lor pentru a înțelege mai bine procesul prin care energia este transferată dintr-o stea muribundă în timp ce aceasta colapsează și devine o pitică albă. Prin observarea acestui eveniment rar, ei pot înțelege mai bine fenomenele care au dus la înflorirea vieții pe planeta noastră.

„Starea finală a evoluției stelelor (momentul în care stelele trec de la gigante roșii la pitice albe) este un proces complex care nu este bine înțeles”, a explicat Mark Morris, coautor al studiului.

„Descoperirea că acest proces poate implica ejecția unor inele de gaz, simultan cu producerea de jeturi de material de mare viteză, intermitente, aduce o nouă și fascinantă informație în explorarea noastră a modului în care mor stelele”, a adăugat el.

Cercetătorii au observat în total șase inele

Folosind radiotelescopul ALMA, echipa de cercetători care a descoperit această stea muribundă cu inele de fum a observat în total șase inele, care par să fi fost produse în urmă cu aproximativ 2.100 de ani. Ei au observat, de asemenea, structuri mari de gaz asemănătoare unei clepsidre care sunt aruncate în afara stelei, care se extind cu o viteză de până la 864.000 km/h.

Astronomii vor continua să observe V Hya pentru a obține o mai bună înțelegere a evenimentului neobișnuit.

Un mister al aurorelor de pe Jupiter a fost în sfârșit elucidat după 40 de ani