Home » Stiinta » Primul pulsar pitic alb a fost descoperit în Univers după o jumătate de secol de cercetări

Autor: Oana Bujor 02.10.2017
Cercetătorii au reuşit să observe în premieră o stea neutronică albă. În timp ce steaua are dimensiunea Pământului, conţine de 200.000 de ori mai multă masă şi un câmp electromagnetic de 100 de milioane de ori mai puternic.

Până acum, sute de pulsari au fost descoperiţi, toţi fiind formaţi în acelaşi mod: miezul unei stele masive  explodează şi se transformă într-o stea neutronică. Însă noul pulsar descoperit este complet diferit, relatează Science Alert.

Primul pulsar a fost detectat accidental în anul 1960 când astronomii căutau surse radio extragalactice. În acel moment echipa s-a aşteptat ca pulsarul să fie un tip de planetă albă pitică, dar atunci când au analizat un pulsar  din centrul nebuloasei Crabului au realizat că nicio stea albă nu s-ar putea învârti sau vibra atât de puternic.

Stelele neutronice se diferenţiază de stelele pitice albe  prin modul de formare. Deşi ambele sunt rămăşiţe ale fostelor stele, însă piticele albe sunt rezultatul stelelor cu masă redusă care se prăbuşesc treptat în timp ce stelele neutronice se formează în urma exploziilor catastrofice ale stelelor masive.

Din cauza diferenţei de masă, stelele neutronice au temperaturi mult mai ridicate, în timpul formării se rotesc mai rapid şi au un câmp magnetic mai puternic decât stelele albe pitice. Cercetătorii au prezis existenţa stelelor neutronice de acum 30 de ani.  De atunci, aceştia au teoretizat faptul că pulsarii ar putea influenţa sistemul binar, sistem alcătuit din două corpuri astronomice aflate la distanţe reduse unul faţă de celălalt încât atracţia gravitaţională le fac să orbiteze ambele în jurul aceluiaşi centru de masă.

Echipa de la Universitatea Warwick, Marea Britanie şi de la Observatorul Astronomic din Africa de Sud au identificat steaua AR Scorpii (AR Sco) ca fiind prima versiune a unui pulsar, care se află la 380 de ani lumină faţă de Pământ.

,,Noile date demostrează că luminozitatea AR Sco este puternic polarizată, astfel câmpul magnetic controlează emisiile întregului sistem,” spune Tom Marsh de la Universitatea Warwick.

Experţii susţin că nu au mai văzut un astfel de obiect în Univers până acum.