Home » Știință » O aliniere rară de planete are loc în aceste zile. Cum o putem observa?

O aliniere rară de planete are loc în aceste zile. Cum o putem observa?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 17.04.2022

Alinierea planetelor din Sistemul Solar este unul dintre cele mai inedite evenimente astronomice, iar în luna aprilie vom avea șansa să observăm tocmai asta.

Începând cu jumătatea lunii aprilie, atunci când privim din emisfera nordică, vom putea vedea Saturn, Marte, Venus și Jupiter aliniate aproape la perfecțiune pe cerul dinainte de răsăritul soarelui.

Alinierea începe să se contureze în jurul datei de 17 aprilie, însă va fi cel mai vizibilă în dimineața zilei de 20 aprilie.

Așa cum știu deja pasionații de astronomie, Saturn, Marte și Venus s-au reunit încă de la sfârșitul lunii martie, însă abia la jumătatea lunii aprilie se va alătura și Jupiter spectacolului ceresc.

Chiar și Luna se va alătura spectacolului ceresc din aceste zile

Câteva zile mai târziu, în data de 23 aprilie, alinierea va deveni și mai spectaculoasă, pentru că Luna se va alătura planetelor în partea din dreapta.

Atunci când corpurile cerești se aliniază în acest fel, asta se întâmplă doar pe cerul de pe Pământ, bineînțeles. Observată din zone diferite din spațiu, poziția fiecărei planetei ar fi complet diferită.

Sistemul Solar este, în esență, plat, fiecare planetă orbitând Soarele în același plan, astfel că orice aliniere percepută este doar o iluzie a perspectivei, în funcție de unde și când este observată.

Chiar și așa, alinierile planetare sunt evenimente uimitoare care nu au loc prea des, cel puțin nu alinieri care implică atât de multe planete.

Alinierile de planete sunt extrem de rare

Acestea fiind spuse, alinierea planetelor din această lună, deși este foarte rară, precedă un eveniment chiar și mai incredibil care va avea loc în luna iunie a acestui an, potrivit Science Alert.

În data de 24 iunie, toate celelalte planete din Sistemul Solar (Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn, Neptun și Uranus) se vor reuni într-o aliniere grandioasă. Cel mai probabil, vom avea nevoie de telescoape pentru a vedea Neptun și Uranus. Alinierea se va extinde și pe o secțiune mai mare a cerului, astfel că va fi greu de distins sau fotografiat.

În ciuda provocărilor, alinierile de planete majore ca cea din cazul de față, vizibile ochiului uman, sunt extrem de rare și au avut loc doar de trei ori din anul 2005, astfel că ar fi indicat să nu o ratăm.

Astronomii au observat „nașterea” unei planete de nouă ori mai mare decât Jupiter