Home » Știință » Un moment crucial în istoria omenirii. Când am putea deveni o specie interplanetară?

Publicat: 23.05.2022

Specia noastră se confruntă cu un moment crucial în istoria omenirii. Fie dezvoltăm tehnologia necesară pentru a valorifica în siguranță energia necesară pentru a scăpa de pe planeta noastră, fie ne autodistrugem într-un mare cataclism, susține un nou studiu sumbru.

Cu toate acestea, potrivit studiului, dacă facem posibilă prima variantă și o evităm pe cea de-a doua, atunci am putea deveni o specie cu adevărat interplanetară în doar 200 de ani.

„Pământul este un punct minuscul înconjurat de întuneric”, a declarat pentru Live Science autorul principal al studiului, Jonathan Jiang, de la Jet Propulsion Laboratory al NASA. „Înțelegerea noastră actuală a fizicii ne spune că suntem prinși în capcană pe această rocă minusculă cu resurse limitate”.

Pentru a părăsi definitiv planeta noastră, oamenii trebuie să crească drastic utilizarea energiei nucleare și a energiei regenerabile și, în același timp, să protejeze aceste surse de energie pentru a nu fi folosite în scopuri rău intenționate.

„Suntem prinși în capcană pe această rocă minusculă cu resurse limitate”

Iar următoarele câteva decenii se vor dovedi a fi critice. Dacă omenirea poate face tranziția în condiții de siguranță pentru a renunța la combustibilii fosili, ar putea avea o șansă, sugerează studiul.

În 1964, astronomul sovietic Nikolai Kardashev a propus o schemă de măsurare, modificată ulterior de Carl Sagan, pentru a estima capacitatea tehnologică a unei specii inteligente. Totul se rezumă la cât de multă energie (indiferent de sursă) poate utiliza o specie pentru propriile scopuri.

Pericolul reprezentat de consumul crescut de energie poate explica de ce oamenii de știință nu au găsit dovezi ale existenței unor civilizații extraterestre avansate. Dacă Pământul nu este foarte special, iar dezvoltarea vieții și a inteligenței nu este chiar atât de unică, atunci galaxia ar trebui să fie plină de creaturi inteligente.

Sigur, noi nu suntem aici de foarte mult timp, din punct de vedere astronomic, dar Calea Lactee are miliarde de ani. Cu siguranță, până acum, cineva, undeva, ar fi trebuit să ajungă la un stadiu avansat și să înceapă să exploreze galaxia.

Viața inteligentă, extrem de rară în Univers

Acest lucru înseamnă că, în momentul în care oamenii au devenit inteligenți, ar fi trebuit să existe cineva care să ne întâmpine sau cel puțin să lase în urmă un cadou de bun venit.

Dar, din câte ne putem da seama, suntem singuri. Viața, și mai ales viața inteligentă, pare să fie extrem de rară. Deci, poate că un set de procese elimină viața inteligentă de pe scenă înainte ca o civilizație să atingă stadii superioare de dezvoltare. Cele mai multe dintre aceste așa-numite „mari filtre” sunt diferite forme de autodistrugere a speciilor.

Cheia este să evităm autodistrugerea în timp ce ne creștem consumul de energie până la punctul în care putem exista în mod fiabil pe mai multe lumi în același timp, chiar dacă este vorba doar de Sistemul Solar, a declarat Jiang.

Prezența umană pe mai multe planete reprezintă un puternic bastion împotriva autodistrugerii. Dar pentru a atinge statutul multiplanetar este nevoie de o cantitate enormă de energie, nu doar pentru a stabili colonii pe termen scurt, ci și pentru a menține orașe care să se autosusțină.

Un puternic bastion împotriva autodistrugerii

Jiang și echipa sa au explorat cea mai bună modalitate de a atinge acest lucru într-o lucrare încărcată în arXiv. Cercetătorii au urmat recomandările Convenției-cadru a Organizației Națiunilor Unite privind schimbările climatice, care a trasat consecințe clare pentru utilizarea continuă și neîntreruptă a combustibililor fosili.

Pe scurt, dacă omenirea nu-și schimbă rapid sursele de energie către opțiunile regenerabile, vom provoca prea multe daune biosferei noastre pentru a continua să avansăm.

Studiul a presupus, de asemenea, o creștere anuală de 2,5% a utilizării energiei regenerabile și nucleare și a constatat că, în următorii 20-30 de ani, aceste forme de utilizare a energiei vor înlocui în mod constant combustibilii fosili.

Sursele de energie nucleară și regenerabilă au capacitatea potențială de a continua să crească în producție fără a pune mai multă presiune asupra biosferei, iar dacă vom continua în ritmul actual de consum vom ajunge la un grad de evoluție interplanetar în anul 2371, a constatat echipa, potrivit Live Science.

Cu toate acestea, Jiang recunoaște că, de fapt, calculele au inclus o mulțime de ipoteze și că incertitudinea estimării a fost probabil de aproximativ 100 de ani.

Microbii de pe fundul mărilor pământene ne-ar putea ajuta să găsim extratereștri

De ce extratereștrii nu au vizitat, din câte știm, niciodată Pământul? Oamenii de știință au un răspuns îngrijorător

Solul lunar ar putea genera oxigen și combustibil. Cum ar ajuta resursele extraterestre viitoarele misiuni?

Cât mai avem de așteptat până când vom putea interacționa cu extratereștri?

(P) Cum Poți Utiliza Camera de Inspecție în Viața de Zi cu Zi?
De ce au dispărut vânători-culegătorii din Europa?
„Milioane” de lucruri frumoase spune Nicola, în EXCLUSIVITATE, la Altceva cu Adrian Artene