Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins două galaxii care se învârt una în jurul celeilalte

Credit: NASA, ESA și B. Holwerda (Fundația de Cercetare a Universității din Louisville, Inc.); G. Kober (NASA Goddard/Universitatea Catolică din America)
Publicat: 04.06.2022

Situate la aproximativ 800 de milioane de ani-lumină de Pământ, cele două galaxii spiralate, cunoscute sub numele de IC 4271 sau Arp 40, apar suprapuse, galaxia mai mică aflându-se în fața companionului său mai mare.

Galaxia mai mare este clasificată ca fiind o galaxie Seyfert, un tip de galaxie cu un nucleu activ, potrivit unui comunicat al NASA.

Aproximativ 10% din toate galaxiile ar putea fi galaxii Seyfert, care poartă numele astronomului Carl K. Seyfert, care a descris aceste galaxii spirală cu linii de emisie foarte luminoase în anii 1940.

O galaxie activă este o galaxie care are în centrul său o gaură neagră supermasivă.

O sursă foarte strălucitoare de lumină

Această gaură neagră monstruoasă atrage gazul și praful din jur și, pe măsură ce gaura neagră consumă acest material, eliberează fluxuri imense de radiații, alimentând nucleul activ observat de telescopul spațial Hubble.

Se crede că cea mai mare dintre cele două galaxii din IC 4271 este o galaxie Seyfert de tip II, ceea ce înseamnă că este o sursă foarte strălucitoare de lumină în infraroșu și vizibilă.

„Nucleele active ale galaxiilor Seyfert sunt cele mai strălucitoare atunci când sunt observate în lumina din afara spectrului vizibil”, au scris oficialii NASA în declarație.

Imaginea recentă a lui IC 4271 a fost realizată cu ajutorul Wide Field Camera 3 a Hubble, a cărei sensibilitate și rezoluție puternică le-a permis cercetătorilor să obțină o imagine detaliată a perechii galactice.

Una dintre cele șase perechi de galaxii de acest tip observate de Hubble

Aceste date au fost folosite pentru a cartografia discul de praf al galaxiei mai mici, care se află în prim-planul imaginii, scrie Space.

Discul de praf al galaxiei – care alimentează gaura neagră centrală a acesteia – a fost cartografiat în detalii fine în lumina ultravioletă, vizibilă și infraroșie, potrivit comunicatului.

Observațiile lui Hubble asupra IC 4271 au fost colectate ca parte a unui studiu mai amplu pentru a investiga rolul prafului în modelarea distribuțiilor de energie ale galaxiilor cu disc de masă mică.

IC 4271 este una dintre cele șase perechi de galaxii observate de Hubble în care o galaxie a fost localizată în fața celeilalte.

Telescopul Hubble a observat o galaxie uimitoare, ascunsă în spatele Căii Lactee