Home » Știință » Astronomii măsoară rotația celei mai îndepărtate și timpurii galaxii de până acum

Publicat: 06.07.2022

Lucrurile din Univers sunt într-o continuă mișcare. Galaxiile, mai presus de toate, dau dovadă de aceste mișcări, rotația lor fiind un aspect crucial în evoluția lor. Acum, astronomii au anunțat că au măsurat o astfel de rotație în cea mai timpurie galaxie de până acum – lumina acestui obiect provine de la doar 550 de milioane de ani după Big Bang, chiar în zorii Epocii Galaxiilor.

Măsurătorile efectuate asupra acestei galaxii – cunoscută sub numele de MACS1149-JD1 – au fost publicate în The Astrophysical Journal Letters. Echipa a folosit Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) pentru a măsura deplasarea spre roșu a galaxiei.

Trăim într-un Univers în expansiune, iar viteza luminii este finită. Astfel, lumina are nevoie de un anumit timp pentru a călători între obiecte îndepărtate.

Pe măsură ce călătorește, Universul se extinde, iar lungimile de undă ale luminii provenite dintr-o galaxie îndepărtată sunt întinse, ceea ce face ca lumina pe care o primim să se deplaseze în partea mai roșie a spectrului electromagnetic, de unde și termenul de „deplasare spre roșu”.

Rotația, un aspect crucial în evoluția galaxiilor

Cu toate acestea, mișcarea are și ea un efect asupra luminii. Atunci când un obiect luminos se deplasează spre noi devine mai albastru, iar cel care se îndepărtează de noi mai roșu. O galaxie în rotație va avea o parte mai albastră (partea care pare să vină spre noi) și o parte mai roșie care se rotește în afara vederii.

Cu ajutorul acestei măsurători, echipa a estimat că JD1 se rotește cu 50 de kilometri pe secundă, mai încet decât viteza de rotație a discului Căii Lactee, de 220 de kilometri pe secundă. Cu toate acestea, JD1 este mult mai mică decât galaxia noastră. Are un diametru de numai 3.000 de ani-lumină, în comparație cu Calea Lactee, care are un diametru de 100.000 de ani-lumină.

„Viteza de rotație a lui JD1 este mult mai mică decât cea întâlnită la galaxiile din epocile ulterioare și la galaxia noastră și este probabil ca JD1 să se afle într-un stadiu inițial de dezvoltare a unei mișcări de rotație”, a declarat într-un comunicat co-autorul, profesorul Akio Inoue, de la Universitatea Waseda.

O imagine mai clară a evoluției galaxiilor

Pe măsură ce această galaxie crește, rotația va crea un disc de gaz și stele. Această mișcare inițială, măsurată în cadrul studiului, le permite astronomilor să înceapă să înțeleagă cum au apărut galaxii ca a noastră. Împreună cu măsurătorile efectuate asupra altor obiecte îndepărtate, a început să se formeze o imagine mai clară a evoluției galaxiilor.

„Dincolo de descoperirea galaxiilor cu deplasare mare la roșu, adică foarte îndepărtate, studierea mișcării lor interne de gaz și stele oferă motivație pentru înțelegerea procesului de formare a galaxiilor în cel mai timpuriu Univers posibil”, a adăugat co-autorul, profesorul Richard Ellis de la University College London.

Echipa a măsurat, de asemenea, vârsta populației de stele mature, despre care crede că străluceau în galaxia respectivă de 300 de milioane de ani, ceea ce sugerează că s-au format când Universul avea aproximativ două procente din vârsta sa actuală, scrie IFL Science.

Fosila unei galaxii, descoperită la periferia Andromedei, ar putea elucida enigmele Universului