Home » Știință » Voalul Orion ar fi fost străpuns. Care sunt posibilele explicații?

Voalul Orion ar fi fost străpuns. Care sunt posibilele explicații?

Credit foto: NASA, ESA, Frank Summers (STScI), Greg T. Bacon (STScI), Lisa Frattare (STScI), Zolt G. Levay (STScI), K. Litaker
Publicat: 21.07.2022

În superba Nebuloasă Orion se află un grup deschis de stele cunoscut sub numele de Trapez. Vânturile stelare puternice ale acestor obiecte au creat un înveliș de praf și gaz cu o grosime de 1 an-lumină cunoscut sub numele de Voalul Orion, dar acest înveliș sferic începe să fie penetrat.

După cum a fost raportat în Astronomy & Astrophysics, echipa a descoperit o proeminență care se mișcă cu aproximativ 12 kilometri pe secundă. Cercetătorii cred că proprietățile proeminenței respective îi vor permite să străpungă Voalul.

„Bula, care are un diametru de aproximativ șapte ani lumină, ar trebui să fie o formă aproape sferică, dar am identificat deformare în partea de nord-vest”, afirmă cercetătorul Umit Kavak de la SOFIA, cu sediul la Centrul de Cercetare Ames al NASA din California, indică IFL Science.

Ce spun specialiștii?

SOFIA sau Observatorul Stratosferic pentru Astronomie în Infraroșu, este un telescop instalat pe un avion, deoarece călătoria la mai mare înălțime în atmosferă poate oferi observații în infraroșu mai bune. În acest caz, echipa a urmărit emisia de atomi de carbon în întreaga proeminență. Astronomii ar putea spune dimensiunea sa, cum se extinde, dar și structura sa generală.

Proeminența este ca un „U” întins pe o parte. Acest vârf asemănător coșului de fum sugerează că ar fi putut deja să fi străpuns Voalul Orion. Dacă nu a fost, probabil că este foarte aproape de a face asta. „Atunci când spargi învelișul Voalului, începi efectiv să amesteci o supă cosmică de gaz și praf prin adăugarea de turbulențe”, a spus Kavak.

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/WISE Team; Kavak et al.

„Aceasta nu este cea mai apetisantă supă, dar este una dintre modalitățile de a forma noi stele sau de a limita formarea viitoare de stele”, a adăugat Alexander Tielens, cercetător la Universitatea Leiden și coautor al lucrării.

Cauza acestui fenomen nu este cunoscută în totalitate

Cauza proeminenței cunoscută cu exactitate, dar echipa are câteva ipoteze solide și toate sunt despre tinerele „vedete” din Trapez. Proeminența ar fi putut fi formată din jeturi și scurgeri de stele pe cale de a se forma, sau ar putea fi vorba despre aglomerația preexistentă de materie, ori poate un efect al vânturilor solare.

Pe baza observațiilor actuale, echipa consideră că protostelele, pe măsură ce prind viață sunt cauza proeminenței, iar echipa consideră că interacțiunea dintre jeturile protostelare și vânturile stelare stabilite poate fi foarte importantă în evoluția acestor medii stelare. „Deoarece acest grup de stele (Trapez) se găsește în cea mai apropiată regiune masivă de formare a stelelor, studiem dinamica și cinematica unei regiuni masive de formare a stelelor mai detaliat decât alte regiuni masive de formare a stelelor din Galaxie.

Această regiune are a fost sursa multor descoperiri importante despre dinamica mediului interstelar și formarea masivă a stelelor”, a declarat dr. Kavak. Trapezul este situat la 1350,2 ani-lumină distanță.

Ce sunt stelele și cât de mult trăiesc?

Astronomii au detectat bule produse de stelele muribunde în gazul interstelar al galaxiei noastre