Home » Știință » Cele mai „pure” particule colectate vreodată de omenire din Sistemul Solar exterior

Publicat: 17.08.2022
Credit foto: JAXA

Pietrișul colectat de pe un asteroid din apropierea Pământului ar putea fi cea mai „pură” mostră de rocă cosmică recuperată până acum de oameni.

Potrivit unei noi analize detaliate a materialului adus de pe asteroidul Ryugu, mostrele de roci și praf sunt printre cele mai necontaminate materiale din Sistemul Solar pe care am avut șansa să le studiem, iar compoziția lor sugerează că incorporează chimică din afara Sistemului Solar, potrivit Science Alert.

„Particulele Ryugu sunt cele mai necontaminate și mai nefracționate materiale extraterestre studiate până acum”, a scris o echipă coordonată de cosmochimistul Motoo Ito de la Agenția Japoneză pentru Tehnologie Știință Marină-Terestră (JAMSTEC).

Asteroidul Ryugu conține molecule prebiotice

Au trecut în jur de 4,6 miliarde de ani de la formarea Soarelui, și Sistemului Solar din jurul său. Cu siguranță este un timp îndelungate, iar o mulțime de lucruri s-au schimbat de atunci. Totuși, dispunem de capsule ale timpului care ne permit să studiem chimia Sistemului Solar timpuriu astfel încât să înțelegem cum s-a reunit totul. Acestea sunt bucățile de rocă, cum ar fi comete și asteroizi, care cutreieră prin spațiu mai mult sau mai puțin neschimbate din momentul în care s-au format.

În anii recenți, capabilitățile omenirii în explorarea spațială au avansat extraordinar de mult. În decembrie 2020, o sondă trimisă la asteroidul Ryugu de Agenția Spațială Japoneză (JAXA) a adus pe Terra o încărcătură prețioasă, anume mostrele de material colectate de pe suprafața asteroidului.

De atunci, cercetătorii au studiat cu mare entuziasm conținutul acestora, dezvăluind că asteroidul este foarte similar, din punct de vedere al compoziției, cu meteoriții pietroși (chonditrele), astfel că este un asteroid de tip C. De asemenea, Ryugu conține molecule prebiotice, adică precursorii compușilor biologici, fiind cândva o cometă.

Ryugu și-a început viața mult mai departe de Soare

Noua analiză a mers și mai departe de atât. Ito și colegii săi au descoperit că abundențele de hidrogen și nitrogen din asteroid se potrivesc cu o proveniență din Sistemul Solar exterior. Așadar, Ryugu și-a început viața mult mai departe de Soare. Asta s-ar potrivi cu teoria cometei, având în vedere că acele corpuri înghețate sunt vizitatori din colțurile îndepărtate ale Sistemului Solar.

Ryugu, au descoperit cercetătorii, prezintă o diferență majoră față de chondrite. Din mostre lipsesc sulfatul (sulfur și oxigen) și ferihidritul (compuși ai fierului și oxigenului). Având în vedere că acești compuși se regăsesc în meteoriți, oamenii de știință credeau că sunt o componentă a materialelor extraterestre. Faptul că lipsesc din Ryugu sugerează că ar putea fi rezultatul intemperiilor terestre asupra meteoriților.

Cele mai necontaminate materiale din Sistemul Solar

Asta înseamnă că studiile viitoare despre meteoriți ar trebui să includă această posibilitate, dar și că viitoarele misiuni de recuperare a mostrelor de pe asteroizi vor putea elucida pe deplin acest mister.

„În acest studiu, noi am demonstrat că meteoriții carbonici, în ciuda importanței lor geochimice, sunt mostre contaminate din punct de vedere terestru”, au scris cercetătorii.

„Descoperirile studiului demonstrează în mod cert importanța colectării directe de mostre de pe asteroizi primitivi și nevoie de a aduce mostrele în condițiile complet sterile și inerte. Dovezile prezentate arată că particulele Ryugu sunt, fără îndoială, cele mai necontaminate materiale din Sistemul Solar disponibile pentru studiul în laborator”, au adăugat oamenii de știință.

Noul studiu a fost publicat în Nature Astronomy.

Izopodul gigantic ce trăiește în craterul asteroidului care a ucis dinozaurii

Asteroidul Bennu are o suprafață care i-a surprins pe cercetători. „Așteptările noastre au fost complet greșite”

Asteroidul Ryugu ar putea oferi indicii despre originea vieții pe Pământ

Telescopul James Webb a urmărit, în premieră, un asteroid. Ce provocări înfruntă observatorul?

Premiul Nobel pentru Pace 2022, acordat lui Ales Bialiatski și organizațiilor Memorial și Centrul pentru Libertăți Civile
Lava sintetică creată de cercetători pentru a înțelege lumile nelocuibile
Linia frontului, împinsă cu 20 de kilometri de către contraofensiva ucraineană
Ucraina recuperează teritorii în regiunea pe care Rusia susține că a anexat-o
Polonia vrea arme nucleare de la SUA. O premieră pentru un fost stat din Pactul Varșovia
Fizicianul evreu premiat cu Nobel care a contribuit apoi masiv la dezvoltarea bombei atomice. A intrat într-un conflict deschis chiar cu Einstein
Dinți de aur au fost găsiți într-o „cameră de tortură”, spun oficialii ucraineni
Un nou val de COVID-19 lovește Franța. „Trebuie neapărat să purtăm măști”
Prima țară post-comunistă care tocmai a legalizat căsătoria între persoane de acelaşi sex
Opoziția condusă de aliații lui Navalny vrea să se reorganizeze
John F. Kennedy, cel mai tânăr președinte american. „Dacă găsești un drum fără obstacole, probabil că acela nu duce nicăieri”
Arheologii dezvăluie sfere de piatră dintr-un joc de societate din Grecia Antică
Galaxia noastră s-ar putea evapora pe măsură ce stelele dispar din Calea Lactee
Particule toxice de poluare a aerului, găsite în plămânii și creierul bebelușilor nenăscuți
Imagini în premieră mondială arată marele rechin alb devorat de orci
Ihtiozaurii nu concurau pentru hrană, ci își împărțeau resursele
Ce a lăsat în urmă asteroidul lovit de nava spațială DART?
Premiul Nobel pentru Literatură 2022, acordat scriitoarei franceze Annie Ernaux