Home » Știință » Orionidele 2022. Cum și când putem vedea meteorii Cometei lui Halley?

Orionidele 2022. Cum și când putem vedea meteorii Cometei lui Halley?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 20.10.2022

Timp de câteva zile, cu punctul culminant în data de 21 octombrie, Pământul va trece printr-un roi de meteoroizi cunoscuți drept Orionide, resturi lăsate în urmă de cea mai faimoasă dintre comete, anume Cometa lui Halley.

De fapt, aceasta este a doua oară anul acesta când planeta noastră trece prin coada Cometei lui Halley. Pământul a mai trecut prin aceste resturi spațiale timp de câteva zile la începutul lunii mai, timp în care meteoroizii proveneau dintr-un alt punct al cerului, fiind cunoscut drept Eta Aquaride.

De data aceasta, cel mai bun moment pentru a observa Orionidele va fi în dimineața zilei de vineri, 21 octombrie. Orionidele vor fi cele mai active în orele după miezul nopții și se vor înmulți considerabil înainte de răsăritul soarelui. Cu cât veți aștepta mai aproape de apariția primelor raze ale Soarelui, cu cât veți avea mai multe șanse de a observa ploaia de stele.

Cometa lui Halley, „mama” tuturor Orionidelor

Orionidele sunt considerate a fi una dintre cele mai spectaculoase ploi de meteori, alături de Perseidele din August și Geminidele din Decembrie. De asemenea, cronicile chinezești antice sugerează că Orionidele ar fi fost documentate pentru prima oară în 288 e.n.

Orionidele sunt meteori extrem de rapizi, deplasându-se cu o viteză de 67 kilometri pe secundă. În jur de 30 până la 40% dintre aceștia sunt foarte strălucitori și lasă în urmă o dară care poate persista timp de o secundă sau două, iar câțiva dintre meteori pot fi clasificați chiar ca mingi de foc, rivalizând cu cele mai strălucitoare stele de pe cer. Însă, mulți dintre acești meteori sunt, de fapt, foarte slab luminați.

Totuși, potrivit Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”, „anul acesta cerul va fi stricat de Luna în faza de Ultimul Pătrar, fiind posibil să vedem numai 10 stele căzătoare pe oră”.

Cum putem observa Orionidele 2022?

Sub un cer foarte întunecat, lipsit de poluare luminoasă, putem observa de la 10 până la 20 de Orionide în dimineața zilei de vineri, 21 octombrie. Orionidele vor putea fi văzute și în dimineața zilei de sâmbătă, 22 octombrie, însă în număr mult mai redus. Avem nevoie doar de multă răbdare, un loc de observare adecvat, fără surse puternice de lumină, dar și haine groase pentru a rezista temperaturilor scăzute ale dimineților de octombrie.

Tot ce trebuie să faceți este să vă concentrați pe porțiunile de cer de deasupra capului (adică la zeni), dinspre Sud și Sud-Est, timp de cel puțin o oră. Nu vă uitați doar într-un punct fix, ci încercați să priviți peste tot, recomandă Space.com.

Cometa lui Halley, „mama” tuturor Orionidelor, se află momentan în punctul îndepărtat al orbitei sale alungite, la aproximativ 5,3 miliarde de kilometri depărtare de Pământ, și se va întoarce la planeta noastră abia în vara anului 2061.

Materia ejectată de stelele neutronice care se ciocnesc ar fi depășit viteza luminii