Home » Știință » Eta Aquaridele ating punctul maxim. Cum și când pot fi văzuți meteorii faimoasei comete Halley

Publicat: 05.05.2021

La primele ore ale dimineții de 6 mai, chiar înainte de răsărit, vom putea vedea cum rămășițele celei mai faimoase comete luminează cerul dimineții.

Cometa Halley a trecut pentru ultima oară prin Sistemul Solar interior în 1986 și nu se va întoarce până în vara anului 2061. Cu toate acestea, de fiecare dată când Halley trece prin apropierea Soarelui, aceasta lasă în urma sa „deșeuri cosmice” și praf care formează o dâră în urma cometei.

Se pare că Halley se apropie de orbita Pământului în două momente. Primul are loc spre sfârșitul lunii octombrie, timp în care produce un spectacol cunoscut drept Orionidele. Al doilea moment are loc în luna mai, astfel producând Eta Aquaridele.

Condițiile ideale pentru a vedea curentul de meteori Eta Aquaride

În condiții ideale, pe un cer întunecat și fără Lună, în jur de 30 până la 60 de meteori pot fi văzuți pe oră la maximul curentului de meteori în data de 6 mai. Anula cesta, curentul de meteori va putea fi observat mai ușor pentru că satelitul nostru se va afla în faza de semilună, cu o luminozitate de doar 28%. Așadar, Luna nu va obstrucționa foarte mult curentul de meteori Eta Aquaridele.

În lumea întreagă, Eta Aquaridele reprezintă un spectacol pe cinste. Australienii consideră că este cel mai bun curent de meteori din an. Însă, pentru cei care speră să observe meteorii de la nord de ecuator, situația este ceva mai diferită.

Constelația în care este situat radiantul Eta Aquaridelor

Radiantul curentului de meteori Eta Aquaride este situat în constelația Vărsătorului, care începe să se ridice deasupra orizontului în jurul orei 3 dimineața, însă, din păcate, nu ajunge niciodată prea sus pe cerul văzut din latitudinile temperate nordice. De asemenea, la scurt timp după ora 4 dimineața, zorii zilei vor începe să lumineze cerul.

Meteor din curentul Eta Aquaride în 2020. Sursa foto: Profimedia

Așadar, nu veți putea vedea până la 60 de meteori pe oră. Având radiantul atât de jos deasupra orizontului, majoritatea acestor meteori vor brăzda cerul sub linia orizontului. De fapt, din America de Nord, Eta Aquaridele produc în jur de 10 sau 5 meteori pe oră în anumite zone, scrie Space.

Cometa Halley, vizitatorul din adâncurile spațiului și începuturile creației

Însă, dacă reușiți să vedeți câțiva meteori în următoarele dimineți, țineți minte că ceea ce vedeți este dâra incandescentă produsă de material care provine din nucleul Cometei Halley. Atunci când aceste bucăți mici din cometă intră în coliziune cu Pământului, fricțiunea cu atmosfera produce efectul cunoscut drept „stele căzătoare”.

Așadar, aceste „stele căzătoare” sunt ceea ce noi numim Eta Aquaride. Curentul de meteori reprezintă, de fapt, întâlnirea cu rămășițele unui vizitator faimos din adâncurile spațiului și începuturile creației.

Cele mai așteptate misiuni spațiale din anul 2021: Luna, Marte și cel mai puternic telescop spațial din lume