Home » Știință » Aproape toate produsele „naturale” de îngrijire a pielii conțin alergeni

Aproape toate produsele „naturale” de îngrijire a pielii conțin alergeni

Publicat: 18.11.2022

Aproape toate produsele „naturale” de îngrijire a pielii vândute la trei comercianți de top din SUA conțin alergeni, potrivit unui studiu realizat de un trio de dermatologi de la Școala de Medicină a Universității Stanford.

Aproape 90% dintre cele 1.651 de produse de îngrijire personală a pielii studiate (incluzând loțiuni, săpunuri și creme hidratante) au conținut cel puțin unul dintre primii 100 cei mai comuni alergeni despre care se știe că provoacă dermatită de contact.

Dermatita de contact este mai mult decât o iritație trecătoare. Este o erupție roșie, cu mâncărime, care, în cel mai rău caz, poate forma vezicule; este cauzată de expunerea la substanțe care fie irită, fie inflamează pielea. Aceasta din urmă este o reacție alergică care apare odată ce pielea devine sensibilizată la o substanță altfel inofensivă.

Potrivit unor estimări, ratele dermatitei de contact sunt în creștere la nivel mondial, crescând de aproape trei ori în trei decenii începând cu 1996, informează Science Alert.

Cercetătorii spun că această creștere a dermatitei de contact, produsele „naturale” de îngrijire a pielii în creștere rapidă în valoare de miliarde și lipsa de reglementare a marketingului au motivat acest studiu.

De ce sunt periculoase produsele „naturale” de îngrijire a pielii?

„Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) nu a definit curat sau natural, permițându-le vânzătorilor să facă publicitate liberă cu acești termeni care implică beneficii pentru siguranță și sănătate”, explică dermatologul Peter Young și colegii săi de la Universitatea Stanford.

Așa că cercetătorii au extras listele de ingrediente ale produselor de pe site-urile web ale a trei comercianți din SUA și le-au verificat cu o bază de date online care listează ingredientele comune pe care oamenii cu dermatită de contact ar trebui să le evite. Baza de date este menținută de către Societatea Americană de Dermatită de Contact.

Dermatita de contact poate fi prevenită, atât timp cât poți naviga și interpreta lista lungă de ingrediente găsite în produsele de îngrijire a pielii și știi care dintre ele ar putea agrava problemele de piele. Acest lucru este mai ușor de zis decât de făcut.

Produsele „naturale” de îngrijire a pielii sau de cosmetică pot conține între 15 și 50 de ingrediente. Cercetările sugerează că oamenii ar putea aplica peste 500 de substanțe chimice diferite pe piele în fiecare zi, în funcție de rutina lor de îngrijire a pielii.

Cu alte cuvinte, cu cât folosiți mai multe produse, cu atât vă expuneți mai mult pielea la potențiali alergeni.

Câți alergeni conțin produsele „naturale” de îngrijire a pielii?

Mulți dintre alergenii identificați în studiu au fost aromele (cum ar fi lavanda și alte extracte botanice) care au devenit o cauză principală a dermatitei de contact.

În medie, produsele de îngrijire a pielii conțineau între 4 și 5 alergeni cunoscuți. În total, 73 de alergeni diferiți au fost enumerați de 7.487 de ori în cele 1.651 de produse studiate.

Acest lucru se bazează doar pe informațiile despre produse disponibile online, dar oferă o idee despre amploarea problemei.

„Aceste rezultate sugerează necesitatea de a educa pacienții și profesioniștii din domeniul sănătății pentru a se asigura că publicul este informat cu privire la produsele pe care le aplică pe pielea lor”, concluzionează Young și colegii săi în lucrare.

Studii anterioare

Desigur, acesta nu este primul studiu care examinează alergenii din produsele de îngrijire personală. În 2017, un alt studiu din SUA a constatat că puține creme hidratante nu conțin alergeni și chiar și produsele „fără parfum” uneori conțineau parfumuri, care pot irita pielea.

Problema se află pe radarul dermatologilor de ceva timp, dar mesajul lor rareori pare să treacă de zgomotul de marketing ce înconjoară produsele „naturale” de îngrijire a pielii, care deseori subliniază ce ingrediente presupus dăunătoare nu conțin produsele, în speranța că consumatorii nu examinează listele de ingrediente îndeaproape.

De asemenea, etichetarea produselor ca fiind „naturale” nu le spune consumatorilor nimic despre siguranța unui ingredient. În schimb, perpetuează o falsă diviziune între ingrediente care pot fi obținute din natură și compuși sintetici care ar putea fi identici din punct de vedere chimic.

„Natural” este doar un slogan de marketing care se bazează pe o lungă istorie de oameni care se aprovizionează cu medicamente și cosmetice tradiționale din natură, deoarece cred că acestea sunt mai sigure.

Adevărul despre parabeni

Dar marketingul influențează percepțiile consumatorilor, iar acest lucru poate avea consecințe reale. O „epidemie” de alergii de contact a izbucnit, de exemplu, atunci când un conservant mai alergic numit metilizotiazolinonă a început să înlocuiască alți conservanți mai siguri, parabenii, după ce aceștia au căzut din favoarea industriei frumuseții din cauza unor afirmații bazate pe studii discutabile, acum infirmate.

Asta nu înseamnă că tot marketingul este problematic, deși este adesea înșelător și, uneori, neadevărat. Unele influențe ale frumuseții au contribuit la o schimbare reală a sentimentului față de protecția solară, acum un „must-have” pentru o piele bună.

Afirmațiile despre produse ar trebui să fie susținute cu dovezi științifice

Dar termeni precum „hipoalergenic” și „testat dermatologic” sunt inventați de industrie pentru a oferi o atracție de credibilitate medicală atunci când nu există criterii legale pe care producătorii trebuie să le îndeplinească pentru a face aceste afirmații. Și asta fără a mai vorbi despre modul în care marketingul prezintă beneficiile pentru sănătate ale îngrijirii pielii.

„Atât consumatorii, cât și medicii ar trebui să ceară ca mișcarea de frumusețe curată să-și susțină afirmațiile cu dovezi”, au scris doi dermatologi de la Universitatea din Pennsylvania, Courtney Blair Rubin și Bruce Brod, într-un editorial din 2019.

Acest lucru rămâne valabil și în prezent.

Studiul a fost publicat în JAMA Dermatology.

Vă recomandăm să citiți și:

Risc crescut de depresie pentru copiii cu părinți severi. Ce se întâmplă cu ADN-ul celor mici?

Terapia cu electroșocuri, mai eficientă în tratarea depresiei decât ketamina

De ce bătrânii au un miros diferit?

Somnul mai scurt este legat de un risc mai mare de boli

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase