Home » Știință » Telescopul James Webb a observat „moartea dezordonată” a unei stele

Telescopul James Webb a observat „moartea dezordonată” a unei stele

Credit: NASA, ESA, CSA, O. De Marco (Universitatea Macquarie). J. DePasquale (STScI)
Publicat: 15.12.2022

În urmă cu aproximativ 2.500 de ani, o stea și-a ejectat cea mai mare parte a gazului, formând Nebuloasa Inelului Sudic, NGC 3132.

O echipă de aproape 70 de astronomi din 66 de organizații din Europa, America de Nord, America de Sud și Centrală și Asia au folosit imaginile Telescopului Spațial James Webb (JWST) pentru a reconstitui moartea dezordonată a acestei stele.

„Era de aproape trei ori mai mare decât Soarele nostru, dar mult mai tânără, cu o vechime de aproximativ 500 de milioane de ani. A creat învelișuri de gaz care s-au extins dinspre locul de ejecție și a lăsat o stea pitică albă densă, cu aproximativ jumătate din masa Soarelui, dar aproximativ de mărimea Pământului”, spune profesorul Orsola De Marco, autor principal al lucrării, de la Centrul de Cercetare pentru Astronomie și Astrofizică al Universității Macquarie din Sydney, Australia.

„Am fost surprinși să găsim dovezi ale existenței a două sau trei stele tovarășe care probabil i-au grăbit moartea, precum și a încă unei stele spectatoare nevinovate, care a fost prinsă în interacțiune”, spune De Marco.

Steaua și-a ejectat gazul, formând Nebuloasa Inelului Sudic

Studiul s-a bazat pe imaginile JWST, completate cu date de la ESO Very Large Telescope din Chile, Telescopul San Pedro de Mártir din Mexic, Telescopul spațial Gaia și Telescopul spațial Hubble.

Lucrarea este publicată în Nature Astronomy.

„Atunci când am văzut prima dată imaginile, am știut că trebuie să facem ceva, trebuie să investigăm! Astfel, din această singură imagine a unei nebuloase alese la întâmplare, am reușit să discernem structuri mult mai precise decât oricând înainte. Promisiunea Telescopului Spațial James Webb este incredibilă”, a declarat De Marco, care este și președintele Comisiei Uniunii Astronomice Internaționale pentru nebuloase planetare.

Astronomii au dezvoltat teorii și modele în jurul imaginii în infraroșu pentru a reconstrui exact cum a murit steaua. În centrul nebuloasei strălucește o stea centrală ultra-încălzită, o pitică albă care și-a ars hidrogenul.

„Această stea este acum mică și fierbinte, dar este înconjurată de praf rece”, a declarat Joel Kastner, un alt membru al echipei, de la Rochester Institute of Technology din SUA.

Câte obiecte cosmice sunt implicate în moartea dezordonată?

„Credem că tot acel gaz și praf pe care îl vedem aruncat peste tot trebuie să fi provenit de la acea singură stea, dar a fost aruncat în direcții foarte specifice de către stelele însoțitoare”.

Există, de asemenea, o serie de structuri spiralate care se deplasează dinspre centru. Aceste arcuri concentrice ar fi fost create atunci când o stea companion orbitează în jurul stelei centrale în timp ce aceasta pierde masă. Un alt companion se află mai departe și este, de asemenea, vizibil în imagine.

Privind o reconstrucție tridimensională a datelor, echipa a văzut, de asemenea, urme care pot apărea atunci când obiectele astronomice ejectează materie sub formă de jet. Acestea sunt neregulate și ies în direcții diferite, ceea ce poate implica o interacțiune cu o stea triplă în centru, scrie Phys.org.

„Am dedus mai întâi prezența unui companion apropiat datorită discului prăfuit din jurul stelei centrale, a partenerului mai îndepărtat care a creat arcurile și a companionului super îndepărtat. Odată ce am văzut jeturile, am știut că trebuie să existe o altă stea sau chiar două implicate în centru, așa că noi credem că există unul sau doi companioni foarte apropiați, unul suplimentar la distanță medie și unul foarte îndepărtat. Dacă acesta este cazul, există patru sau chiar cinci obiecte implicate în această moarte dezordonată”, a explicat De Marco.

Microscopul inspirat de Telescopul James Webb vede moleculele în 6D