Home » Știință » Telescopul Webb a observat, în premieră, lumina „fantomatică” din roiurile de galaxii

Imagine a luminii roiului SMACS-J0723.3-7327 obținută cu camera NIRCAM de la bordul JWST. Credit: NASA, ESA, CSA, STScI
Publicat: 09.12.2022

În roiurile de galaxii există o fracțiune de stele care se rătăcesc în spațiul intergalactic, deoarece sunt atrase de forțele uriașe de maree generate între galaxiile din roi.

Lumina emisă de aceste stele este extrem de slabă. Strălucirea sa este mai mică de 1% din strălucirea celui mai întunecat cer pe care îl putem observa de pe Pământ. Acesta este unul dintre motivele pentru care imaginile luate din spațiu sunt foarte valoroase pentru a o analiza.

Lungimile de undă în infraroșu ne permit să explorăm roiurile de galaxii într-un mod diferit față de lumina vizibilă. Datorită eficienței sale la lungimi de undă în infraroșu și a clarității imaginilor Telescopului Spațial James Webb (JWST), cercetătorii IAC Mireia Montes și Ignacio Trujillo au reușit să exploreze lumina din SMACS-J0723.3-7327 cu un nivel de detaliu fără precedent.

De fapt, imaginile obținute de JWST din centrul acestui roi sunt de două ori mai profunde decât imaginile anterioare obținute de Telescopul Spațial Hubble.

„În acest studiu arătăm marele potențial al JWST pentru observarea unui obiect atât de slab”, explică Mireia Montes, primul autor al articolului. „Acest lucru ne va permite să studiem roiuri de galaxii care sunt mult mai îndepărtate și mult mai detaliate”, adaugă Montes.

În roiurile de galaxii, o fracțiune de stele rătăcește prin spațiul intergalactic

Pentru a analiza această lumină „fantomatică” extrem de slabă, precum și pentru a avea nevoie de capacitatea de observare a noului telescop spațial, cercetătorii au dezvoltat noi tehnici de analiză, care îmbunătățesc metodele existente.

„În această lucrare am avut nevoie de o procesare suplimentară a imaginilor JWST pentru a putea studia lumina, deoarece este o structură slabă și extinsă. Acest lucru a fost esențial pentru a evita distorsiuni în măsurătorile noastre”, spune Montes.

Datorită datelor obținute, cercetătorii au reușit să demonstreze potențialul luminii pentru studierea și înțelegerea proceselor care stau la baza formării unor structuri atât de masive precum roiurile de galaxii.

O lumină „fantomatică” extrem de slabă

„Analizând această lumină difuză, am descoperit că părțile interioare ale roiului sunt formate de o fuziune de galaxii masive, în timp ce părțile exterioare se datorează acreției de galaxii similare cu Calea noastră Lactee”, notează Montes.

Dar aceste observații nu oferă doar indicii despre formarea roiurilor de galaxii, ci și despre proprietățile unei componente misterioase a Universului nostru: materia întunecată.

Stelele care emit această lumină urmează câmpul gravitațional al roiului, ceea ce face ca această lumină să fie un excelent trasor al distribuției materiei întunecate în aceste structuri, scrie EurekAlert.

„Telescopul Webb ne va permite să caracterizăm distribuția materiei întunecate în aceste structuri enorme cu o precizie fără precedent și să aruncăm lumină asupra naturii sale de bază”, conchide Ignacio Trujillo, al doilea autor al articolului.

O problemă a Telescopului James Webb, veche de mai multe luni, a fost în sfârșit rezolvată