Home » Știință » Furnicile pot mirosi cancerul din urină, arată un studiu

Furnicile pot mirosi cancerul din urină, arată un studiu

Publicat: 29.01.2023

Furnicile pot fi învățate să depisteze cancerul în mostre de urină, arată un studiu recent. Deși adulmecarea cancerului de către furnici este departe de a deveni în acest moment un instrument de diagnosticare, cercetătorii au afirmat că rezultatele sunt încurajatoare.

Pentru că furnicilor le lipsește nasul, acestea folosesc receptorii olfactivi de pe antene ca să găsească hrană sau să adulmece potențiali parteneri.

Pentru studiu, cercetătorii au avut nevoie de ajutorul a peste 30 de furnici mătăsoase (Formica fusca), care să folosească acești receptori olfactivi puternici pentru o sarcină diferită, și anume identificarea tumorilor. Noul studiu a fost publicat în Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Un comportament de adulmecare bazat pe dorința de a mânca zahăr

În laborator, oamenii de știință au atașat de șoareci tumori de cancer de sân prelevate de la oameni și au învățat cele 35 de insecte să „asocieze urina rozătoarelor purtătoare de tumori cu zahărul”.

Odată plasate într-un vas Petri, furnicile au petrecut cu 20% mai mult timp lângă probele de urină care conțineau celule canceroase decât lângă urina sănătoasă, conform studiului, potrivit Live Science.

„Acestea vor doar să mănânce zahăr”, a declarat Baptiste Piqueret, autorul principal al studiului și etolog la Universitatea Sorbona Paris Nord din Franța.

Întrucât celulele tumorale conțin compuși organici volatili (VOCs), pe care cercetătorii îi pot folosi ca indicatori ai cancerului, animalele precum câinii, iar cum furnicile, pot fi rapid antrenate să depisteze aceste anomalii prin intermediul simțului lor olfactiv. Totuși, cercetătorii cred că furnicile „ar putea avea un avantaj față de câini și alte animale care a căror dresare necesită mai mult timp.

O metodă promițătoare de diagnosticare a cancerului

Descoperirea este importantă în contextul în care, cu cât mai devreme este depistat cancerul, cu atât mai repede poate să înceapă tratamentul. Cercetătorii speră că adulmecarea cancerului de către furnici are potențialul „de a acționa ca o metodă la fel de eficientă precum biodetectoarele de cancer și deloc scumpă”, au scris autorii în studiul lor.

„Rezultatele sunt foarte promițătoare”, a spus Piqueret. Totuși, cercetătorul a avertizat că „este important să știm că suntem departe de a folosi furnicile drept metodă obișnuită de depistare a cancerului”.

Furnicile reţin mirosul inamicului în „memoria colectivă”

Test de cultură generală. Cum fac albinele miere?

Furnicile nebune galbene au invadat India. De ce sunt periculoase?

Cât de mari pot crește insectele, în teorie?