Home » Știință » O fosilă descoperită în India s-a dovedit a fi cu totul altceva

O fosilă descoperită în India s-a dovedit a fi cu totul altceva

Sursa foto: Joseph Meert/EurekAlert
Publicat: 08.02.2023

În 2020, o conferință științifică programată în India nu a mai avut loc. Dar un grup de geologi care se afla deja la fața locului a decis să profite la maximum de timpul avut și a vizitat Adăposturile din Piatră Bhimbetka, o serie de peșteri cu artă rupestră străveche în apropiere de Bhopal, India. Acolo, au observat o fosilă de Dickinsonia, un animal plat, alungit și primitiv de dinainte de evoluția animalelor complexe. Aceasta a marcat prima descoperire a unui Dickinsonia în India.

Animalul a trăit în urmă cu 550 de milioane de ani, iar această descoperire părea să rezolve odată pentru totdeauna problema vârstei surprinzător de controversate a rocilor care alcătuiesc o mare parte din Subcontinentul Indian.

Numai că, se pare că „fosila” a fost un caz de identitate greșită. Adevăratul vinovat? Albinele.

O fosilă identificată greșit

Cercetătorii de la Universitatea din Florida (UF), SUA, s-au deplasat la fața locului în 2022 și au descoperit că obiectul părea să se fi descompus semnificativ, lucru destul de neobișnuit pentru o fosilă. Mai mult, cuiburile de albine populează situl, iar semnul observat de oamenii de știință în 2020 semăna foarte mult cu rămășițele acestor stupi mari.

„De îndată ce m-am uitat la fosilă, m-am gândit că ceva nu este în regulă aici. Fosila se desprindea de pe stâncă”, a declarat Joseph Meert, profesor de geologie la UF și expert în geologia zonei, potrivit EurekAlert.

De asemenea, fosila de odinioară era așezată aproape vertical de-a lungul pereților peșterii, ceea ce nu avea sens. În schimb, spune Meert, fosilele din această zonă ar trebui să fie vizibile doar la orizontală, pe podeaua sau pe tavanul structurilor peșterii.

Doar un stup de albine

Meert a colaborat la această investigație cu studenții săi absolvenți Samuel Kwafo și Ananya Singha și cu profesorul Manoj Pandit de la Universitatea din Rajasthan, India. Aceștia au documentat descompunerea rapidă a obiectului și au fotografiat rămășițe similare din stupii din apropiere. Echipa și-a publicat descoperirile privind identitatea greșită pe 19 ianuarie în revista Gondwana Research.

Gregory Retallack, profesor emerit la Universitatea din Oregon și autorul principal al lucrării originale, spune că el și coautorii săi sunt de acord cu concluziile lui Meert, conform cărora obiectul este de fapt doar un stup de albine. Aceștia vor trimite un comentariu în sprijinul noului articol la revistă.

Acest tip de autocorectare este un principiu de bază al metodei științifice. Dar realitatea este că admiterea erorilor este greu de făcut pentru oamenii de știință și nu se întâmplă des.

„Este rar, dar esențial ca oamenii de știință să mărturisească greșelile atunci când se descoperă noi dovezi”, a declarat Retallack.

Un depozit de plante fosile vechi de 145 milioane de ani este distrus in India