Home » Istorie » O bucată veche de 4 miliarde de ani din scoarța terestră, descoperită sub Australia

Publicat: 28.08.2022

O bucată de scoarță veche de 4 miliarde de ani, aproximativ de mărimea Irlandei, se ascunde sub Australia de Vest, arată o nouă cercetare.

Această bucată de scoarță este printre cele mai vechi de pe Pământ, deși nu cea mai veche. Această onoare revine rocilor de pe țărmul estic al Golfului Hudson, în Canada, care au fost datate la o vechime de 4,3 miliarde de ani.

Prin comparație, Pământul are o vechime de 4,54 miliarde de ani. Deoarece scoarța Pământului se modifică constant în urma activității tectonice, cea mai mare parte a suprafeței stâncoase a planetei noastre s-a format în ultimele două miliarde de ani.

Peste 4 miliarde de ani de istorie geologică

Cu toate acestea, bucăți mai vechi de scoarță au fost descoperite, precum bucata recent găsită în Australia de Vest, care are aproximativ 4 miliarde de ani. Acest lucru sugerează că ceva special a avut loc în acea eră a istoriei Pământului, a declarat coautorul studiului Maximilian Droellner, doctorand la Universitatea Curtin din Australia, într-un comunicat, potrivit SciTechDaily.

„Atunci când comparăm descoperirile noastre cu datele existente, se pare că multe regiuni din întreaga lume au experimentat un timp similar de formare și conservare timpurie a scoarței”, a spus Droellner. „Acest lucru sugerează o schimbare semnificativă în evoluția Pământului în urmă cu aproximativ patru miliarde de ani, pe măsură ce bombardamentul cu meteoriți a scăzut, scoarța s-a stabilizat și viața pe Pământ a început să apară”.

Aici au fost găsite cele mai vechi minerale de pe Pământ

Partea ascunsă a scoarței antice se află în apropierea locului unde au fost găsite anterior cele mai vechi minerale de pe Pământ. În Jack Hills, Australia, cercetătorii au descoperit zircon vechi de 4,4 miliarde de ani. Aceste minerale au supraviețuit chiar dacă rocile care le țineau cândva s-au erodat. Nici stâncile din jurul Jack Hills, cunoscute sub numele de Narryer Terrane, nu sunt foarte noi: unele au o vechime de 3,7 miliarde de ani.

Indiciile geochimice din sedimentele această regiune au sugerat că ar putea exista părți și mai vechi de scoarță îngropate sub roci și sedimente noi. Așadar, Droellner și colegii săi au decis să testeze zirconul din sedimentele din Câmpia de Ccoastă Scott, aflată la sud de Perth.

Cum au aflat cercetătorii vechimea rocilor?

Pentru a face acest lucru, cercetătorii au vaporizat zirconul cu lasere puternice, apoi au analizat compoziția a două perechi de elemente radioactive eliberate prin acest proces, uraniu-plumb și lutețiu-hafniu. Aceste elemente prinse în zircon se descompun de-a lungul miliardelor de ani. Izotopii acestora le oferă cercetătorilor un „ceas” cu privire la vârsta zirconului.

Această datare a arătat că rocile care dețin aceste minerale s-au format în urmă cu 3,8 miliarde – 4 miliarde de ani.

Pentru a afla de unde provin aceste minerale, cercetătorii au apelat la datele colectate de sateliții care orbitează Pământul. Deoarece scoarța terestră variază în grosime, gravitația variază ușor pe suprafața planetei. Măsurând aceste variații ale gravitației, oamenii de știință își pot da seama cât de groasă este scoarța în diferite locații. Aceste date gravitaționale au dezvăluit un segment gros de scoarță în partea de sud-vest a Australiei de Vest, probabil să fie locul unde scoarța antică este îngropată.

Cum s-au format pentru prima dată continentele?

Vechea scoarță acoperă o suprafață de cel puțin 100.000 de kilometri pătrați, au scris cercetătorii în lucrarea lor, publicată în jurnalul Terra Nova . Este îngropată la „zeci de kilometri” sub suprafață, a spus Droellner. Marginea bucății antice de scoarță este marcată cu zăcăminte de aur și minereu de fier, au descoperit cercetătorii, sugerând importanța acestei cruste foarte vechi în formarea rocilor și mineralelor din regiune.

Înțelegerea formării scoarței în urmă cu 4 miliarde de ani poate ajuta cercetătorii să înțeleagă cum s-au format pentru prima dată continentele, au scris cercetătorii. „Această bucată de scoarță a supraviețuit mai multor evenimente de formare a munților între Australia, India și Antarctica”, a spus Droellner.

Continentele de pe Pământul antic, create de impactul unor meteoriți uriași