Home » Știință » Cristalele care captează umezeala ar putea rezolva deficitul de apă dulce al Pământului

Publicat: 20.03.2023

O metodă nouă de recoltare a apei din surse naturale, cum ar fi ceața și roua, a fost explicată într-un nou studiu. În condițiile în care deficitul de apă afectează în prezent sute de milioane de oameni din întreaga lume, estimându-se că va ajunge la 1,8 miliarde până în 2025, descoperirea inspiră cel puțin o nouă tehnologie care încearcă să abordeze unele dintre cele mai presante probleme ale planetei.

Cercetătorii Patrick Commins și Marieh B. Al-Handawi de la NYU Abu Dhabi (NYUAD) au observat pentru prima dată modul în care apa se condensează spontan de la forma de vapori la cea lichidă și se deplasează pe suprafața unui cristal organic care se sublimă lent.

Sublimarea este momentul în care o substanță se poate transforma din solid în gaz fără să mai treacă prin starea lichidă, conform Interesting Engineering.

Aceștia au descoperit că acest proces este cauzat de modificări ale lățimii micilor canale care se formează în timp pe suprafața cristalului și care direcționează apa condensată pe suprafața acestuia. Studiul complet a fost publicat recent în Nature Chemistry.

Mișcarea apei pe suprafețe solide, unul dintre fenomenele fundamentale din natură

În lucrare, ei prezintă acest proces pe cristale de „hexaclorobenzen”, un compus care este adesea folosit ca fungicid.

Datorită sublimării, suprafața acestei substanțe are o topografie rigidă, cu canale paralele bine definite. S-a observat că praful și chiar nanoparticulele metalice se deplasează în mod autonom prin canale.

S-a descoperit că apa aeriană condensată, care migrează de-a lungul canalelor pe măsură ce secțiunea transversală și lățimea acestora se modifică în timp, este responsabilă pentru mobilitatea acestor particule.

„Mișcarea apei pe suprafețe solide este unul dintre fenomenele fundamentale întâlnite în natură”, a declarat coautorul Panče Naumov într-un comunicat de presă.

Exploatarea apei sub formă de rouă sau ceață

Prin procese evolutive care au loc de milenii, suprafețele organismelor naturale au fost optimizate pentru transportul eficient al apei, în cazul mai multor funcții de susținere a vieții. S-a văzut că plantele fac acest lucru prin deplasarea apei împotriva gravitației.

Rezultatele acestui nou studiu au potențialul de a direcționa dezvoltarea de noi tehnologii pentru a exploata apa sub formă de rouă sau ceață care, în prezent, este folosită exclusiv de câteva plante și animale din deșert, pentru a supraviețui.

Resturile alimentare ar putea fi transformate în energie regenerabilă