Home » Știință » Cine sau ce a făcut găurile observate pe fundul Mării Bering?

Cine sau ce a făcut găurile observate pe fundul Mării Bering?

Sursa foto: Sigwart, Julia et al. (2022)/Ecology and Evolution
Publicat: 13.04.2023

Găurile ciudate și inexplicabile de pe fundul mării reprezintă de mult timp un mister nerezolvat al adâncurilor. Acum, o serie de gropi neobișnuite de pe fundul Mării Bering ar putea avea o explicație. Arhitecții acestui fenomen deconcertant? Niște creaturi minuscule numite amfipode.

În timp ce studia biodiversitatea din Șanțul Aleutine, în apropiere de Alaska, o echipă de cercetători a dat peste găurile de pe fundul mării. O explorare mai amănunțită a dezvăluit că acestea sunt conectate prin aproape 200 de tuneluri subterane orizontale, care, în ceea ce echipa numește „prima ipoteză plauzibilă” pentru a explica aceste construcții, sugerează că ar putea fi opera amfipodelor, conform IFL Science.

Amfipodele sunt crustacee minuscule, asemănătoare creveților, ale căror dimensiuni măsoară de la 1 la 340 de milimetri. Unele specii sunt cunoscute pentru că fac vizuini, forând în jos pe fundul mării, până la un strat de sedimente nutritive, unde apoi mănâncă și își sapă simultan un tunel.

Studiul este publicat în Ecology and Evolution.

Cauza găurilor de pe fundul Mării Bering

Cercetătorii cred că acest comportament ar putea fi cauza găurilor ciudate care acoperă fundul Mării Bering. Într-o fotografie, la ieșirea uneia dintre găuri poate fi văzut un amfipod, despre care ei cred că aparține genului Maera. Micuța creatură are dimensiunea potrivită și are picioare adaptate pentru săpat, ceea ce o face un vinovat destul de bun. Amfipode mari similare au fost văzute de mai multe ori în interiorul vizuinilor.

A fost un moment de deja-vu pentru autoarea studiului, Angelika Brandt, care observase anterior săpături foarte asemănătoare la o altă specie de amfipod și care ar fi „sărit de pe scaun” când a văzut acest lucru.

În total, 96 de animale au fost observate în interiorul găurilor sau în apropierea lor, inclusiv ariciul-de-mare și pești din specia Albatrossia pectoralis, dar niciunul nu se potrivea cu adevărat. Peștii sunt prea mari ca să intre în vizuini și nu au tendința de a face cuiburi liniare, în timp ce aricii-de-mare nu au putut intra în pasajul îngust din camera orizontală.

Cu toate acestea, amfipodele par să aibă ceea ce trebuie. Autorii au văzut îndeaproape un specimen de amfipod Maera din apropierea vizuinilor și au concluzionat că este probabil o specie nouă care creează găurile misterioase.

Găurile din Marea Bering au un impact ecologic profund

Pe lângă aspectul ciudat, găurile din Marea Bering au un impact ecologic profund: oferă complexitate tridimensională câmpiei abisale care, altfel, ar fi plată, creând habitate pentru multe specii.

„Aceste structuri uimitoare contribuie la biodiversitatea locală, iar creatorul lor ar putea fi considerat un inginer al ecosistemelor de adâncime”, au scris autorii studiului.

Aceasta ar putea fi o enigmă bizară a găurilor oceanice în sfârșit rezolvată, dar mai rămân multe altele de deslușit.

Noi creaturi marine bizare, descoperite pe coasta Australiei

Podul terestru Bering s-a format mai târziu decât se știa, în timpul ultimei ere glaciare

O ancoră antică a fost găsită pe fundul Mării Nordului. Cât de veche este?

Cum afectează zgomotul viața de pe fundul mării?