Home » D:News » Vietăţile de pe fundul mării prezintă urme de radiaţii din urma testelor nucleare din Războiul Rece

Publicat: 17.05.2019
Cercetătorii au identificat cantităţi ridicate de carbon radioactiv la amfipode, creaturi asemănătoare cu creveţii, din şanturile marine din Oceanul Pacific.

Anii 1950-1960 au reprezentat o perioadă foarte agitată din punct de vedere politic, fiind începutul conflictului ideologic dintre cele două superputeri ale lumii. Efectele ne sunt cunoscute dacă alegem să studiem evoluţia relaţiilor internaţionale. De asemenea, acest conflict a avut şi are consecinţe asupra mediului. Fie că vorbim despre poluarea produsă de competiţia economică dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite sau, ca în studiul citat de către Live Science, de urmele ridicate de carbon radioactiv din animalele marine ca urmare a testelor nucleare.

Un studiu recent, efectuat de către o echipă de cercetători ai Academiei Chineze de Ştiinţe, care a analizat amfipode colectate din trei regiuni ale Oceanului Pacific: Groapa Marianelor, Marea Solomon şi insula Mussau, din Papua Noua Guinee, a ajuns la concluzia că testele nucleare desfăşurate după cel de Al Doilea Război Mondial au avut efecte profunde asupra vieţii marine de mare adâncime.

Oamenii de ştiinţă sunt de părere că aceste niveluri crescute de carbon-14 se datorează faptului că nivelul acestui izotop la mijlocul anilor 1960 s-a dublat în comparaţie cu nivelurile înregistrate dinaintea începerii testelor nucleare. Particulele izotopice ar fi avut nevoie de secole pentru a ajunge la 11.000 de metri, adâncimea la care îşi au habitatul amfipodele. Dar, datorită circuitului hranei în oceane, de-a lungul timpului, prin consumarea animalelor expuse la surpafaţă la cantităţi mari de carbon-14 şi alţi izotopi, micile animale au ajuns să ingereze aceste particule.

Pe lângă impactul pe care activităţile umane, precum testele nucleare, le au asupra amfipodelor, studiul poate fi interpretat şi într-un registru superior. Această meta-interpretare ilustrează şi măsura în care oamenii influenţează în mod ireversibil ecosistemul global. Weidong Sun, geochimist al Academiei Chineze de Ştiinţe, explică că „activităţile umane afectează biosistemul până la 11.000 de metri, aşa că trebuie să fim foarte atenţi cu privire la comportamentele noastre viitoare.