Home » Știință » Dovada schimbărilor gravitației ar putea exista chiar pe Pământ, spun cercetătorii

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 20.04.2023

Testarea posibilității unor modele de gravitație diferite de relativitatea generală ar putea fi mai aproape de casă decât credem. O echipă de cercetători a propus că am putea fi capabili să folosim mișcările seismice din Pământ pentru a testa existența unei gravitații modificate.

Momentan, omenirea nu înțelege 95% din conținutul Universului. Cunoscute în mod colectiv sub numele de „sectorul întunecat”, necunoscutele includ atât materia întunecată, cât și energia întunecată.

Materia întunecată pare să fie forma dominantă de materie din Univers, fiecare galaxie conținând până la 80% din această formă invizibilă de materie. Între timp, energia întunecată este o anumită sursă de energie care străbate întregul spațiu-timp și este responsabilă pentru expansiunea accelerată a cosmosului.

Dar afirmațiile conform cărora materia întunecată și energia întunecată sunt entități fizice se bazează pe presupunerea că înțelegerea noastră a gravitației este corectă. În prezent, cea mai bună înțelegere a gravitației provine din teoria generală a relativității a lui Albert Einstein.

Mișcările seismice din Pământ ascund indicii despre existența unei gravitații modificate

Această teorie ne spune că gravitația este manifestarea curbării și deformării spațiului-timp în sine.

Dar știm că teoria generală a relativității este incompletă. Știm că aceasta se prăbușește în centrele găurilor negre și la începutul Universului.

Motivați de acest lucru, de-a lungul deceniilor, mulți oameni au propus teorii ale gravitației modificate, care constituie un set de extensii și rafinamente ale modelului original al lui Einstein, scrie ScienceAlert.

Totuși, toate aceste extensii se confruntă cu o serie de obstacole dificile. Am testat relativitatea generală în multe contexte și la multe scări, astfel încât este dificil să construim o teorie care să fie suficient de diferită de relativitatea generală pentru a explica, eventual, eliminarea materiei întunecate și a energiei întunecate și care, în același timp, să satisfacă toate constrângerile observaționale cunoscute.

Ce este gravitația?

Cu cât putem dezvolta mai multe modalități de a cerceta gravitația modificată, cu atât mai bine. Astfel, o echipă de cercetători a descoperit că nu trebuie neapărat să ne uităm la stele pentru a testa diverse teorii modificate ale gravitației.

Ne putem uita în schimb în jos, în Pământ. Aceștia au descoperit că, în condiții de gravitație modificată, undele seismice se deplasează prin Pământ cu viteze diferite și în moduri diferite.

Deoarece cunoaștem atât de bine atât de multe proprietăți ale Pământului, cum ar fi masa și momentul său de inerție, putem folosi aceste cunoștințe pentru a utiliza datele seismice pentru a constrânge teoriile gravitației modificate.

Până în prezent, datele nu sugerează necesitatea unei devieri de la lucrarea originală a lui Einstein.

Punctul dincolo de care nu mai există întoarcere: astronomii au reuşit să măsoare raza unei găuri negre

Un satelit al NASA cade în câteva zile pe Pământ. Cât cântărește și care sunt riscurile la sol?

Cum ar fi viața pe Pământ dacă planeta noastră s-ar roti în direcția opusă?

Cele mai mici și cele mai mari creaturi alcătuiesc cea mai mare parte a biomasei Pământului