Home » Știință » Calota glaciară abundă cu microorganisme, indică un nou studiu

Calota glaciară abundă cu microorganisme, indică un nou studiu

Credit foto: Laura Halbach/EurekAlert
Publicat: 06.05.2023

Gheața din Groenlanda este plină de viață, atât la suprafață, cât și în subteran. Există organisme microscopice despre care, până de curând, știința habar nu avea că există. Există chiar dovezi care sugerează că micile creaturi colorează gheața și o fac să se topească mai repede.

Nu există plante și doar foarte puține animale: oamenii vin foarte rar aici. Marii ghețari din Groenlanda au fost mult timp percepuți ca fiind deșerturi de gheață. Foițe de gheață gigantice în care condițiile de viață sunt extrem de dure. Dar acum, se pare că ne-am înșelat. Există mult mai multă viață pe ghețari decât am crezut.

În frunte cu profesorul Alexandre Anesio, un grup de cercetători de la Departamentul de Știința Mediului de la Universitatea Aarhus a descoperit că ghețarii sunt plini de viață. Microbii care s-au adaptat la viața pe gheață. Și nu doar una sau două specii. Mai multe mii de specii diferite.

Cu ce trăiesc microbii?

„O mică baltă pe un ghețar poate avea cu ușurință 4.000 de specii diferite care trăiesc în ea. Acestea trăiesc din bacterii, alge, virusuri și ciuperci microscopice. Este un întreg ecosistem despre care nu știam că există până de curând”, spune Alexandre Anesio.

În ultimii 50 de ani, cercetătorii au fost surprinși în repetate rânduri de rezistența vieții. Viața a fost descoperită la mai mulți kilometri sub pământ – acolo unde nu există nici soare, nici oxigen. Miliarde de microorganisme se hrănesc cu minerale din roca de bază și astfel pot supraviețui.

Cercetătorii au demonstrat că viața poate supraviețui chiar și în spațiu. În 2007, cercetătorii europeni au plasat o colonie de peste 3.000 de urși de apă microscopici (tardigrade) în afara unui satelit și i-au trimis pe orbită în jurul Pământului. Orbita a durat 10 zile, după care satelitul s-a întors pe Pământ.

Nu mai puțin de 68% dintre microbi au supraviețuit vidului din spațiu și radiațiilor letale.

Algele intensifică topirea gheții cu aproximativ 20%

Prin urmare, s-ar putea să nu fie o surpriză faptul că viața prosperă și pe ghețari. La urma urmei, acolo există soare, oxigen și apă. Cu toate acestea, până de curând, cercetătorii credeau că gheața are prea puțină hrană pentru a susține viața. Dar se înșelau. Există hrană. Doar că în cantități incredibil de mici, explică Alexandre Anesio.

Unul dintre microorganismele de pe gheață pe care cercetătorii au petrecut cel mai mult timp investigând este o algă neagră de mici dimensiuni. Alga crește deasupra gheții și o colorează în negru. Există un motiv pentru care algele negre sunt atât de interesante pentru cercetători.

„Atunci când gheața se întunecă, devine mai dificil să reflecte lumina soarelui. În schimb, căldura de la razele soarelui este absorbită de gheață, care începe să se topească. Cu cât gheața se topește mai mult, cu atât temperatura de pe Pământ este mai ridicată. Prin urmare, algele joacă un rol important în încălzirea globală”, spune Alexandre Anesio.

În ultimii ani, suprafețe tot mai mari de gheață au fost pătate de alge, ceea ce face ca gheața să se topească și mai repede. Alexandre Anesio a calculat că algele intensifică topirea gheții cu aproximativ 20%, scrie EurekAlert.

Cercetătorii au calculat cât de repede s-ar putea topi calota glaciară din Groenlanda

Groenlanda rămâne la ora de vară. Țara și-a schimbat ora pentru ultima dată

De ce Groenlanda este „medicament pentru suflet”?

Istoria ar putea fi rescrisă. De ce au părăsit vikingii Groenlanda?