Home » Știință » Test de cultură generală. Ce s-ar întâmpla dacă Pământul s-ar opri din rotație?

Test de cultură generală. Ce s-ar întâmpla dacă Pământul s-ar opri din rotație?

Publicat: 11.05.2023

Planeta albastră s-a rotit încă de la apariția sa, de acum 4,5 miliarde de ani. Dar ce s-ar întâmpla dacă într-o zi Pământul s-ar opri din rotație? Planeta noastră a fost creată din resturile rămase după ce Soarele s-a format în urma prăbușirii unui nor imens de materie. Resturile au devenit, apoi, Pământul, iar planeta noastră s-a învârtit în jurul Soarelui, așa cum apa se învârte în jurul dopului atunci când golești o cadă de baie.

Astfel, Pământul a continuat să se învârtă în jurul Soarelui și să se rotească după ce s-a format și va continua să se rotească astfel pentru mult timp de acum încolo. Pământul se învârte în mod constant, o dată la fiecare 23 de ore și 56 de minute.

În acest timp, Pământul se deplasează, de asemenea, puțin mai departe pe orbita sa în jurul Soarelui, care are nevoie de un an pentru a fi parcursă. Acest lucru înseamnă că planeta trebuie să se mai întoarcă puțin, timp de patru minute, până când va fi nou cu fața spre Soare, astfel ca, o zi pe Pământ să dureze 24 de ore.

Ce-ar fi dacă Pământul s-ar opri din rotație?

Dacă Pământul ar înceta, însă, într-o zi să se mai rotească, dar ar continua să orbiteze în jurul Soarelui, o „zi” ar dura o jumătate de an, la fel ca și noaptea. Clima ar fi afectată, zilele fiind mai calde decât le simțim în mod obișnuit, iar nopțile ar fi cu mult mai răcoroase.

În lipsa mișcării de rotație, fierul topit care se găsește în miezul Pământului nu ar mai putea fi transformat în magnet, iar câmpul gravitațional ar fi inexistent. În lipsa câmpului magnetic, aceste radiații ar ajunge la suprafața Pământului și ar îmbolnăvi oamenii, potrivit Space.com.

Mișcarea în spațiu

Motivul pentru care Pământul continuă să se învârtă este că nu există aproape nimic care să îl oprească. Planeta noastră se învârte în spațiu, care este destul de gol. În spațiu, nu există nici măcar aer care să împingă și să încetinească rotația Pământului.

Cu toate acestea, există un corp celest care încetinește rotația Pământului: Luna.

Mișcarea feței Pământului orientate spre Lună nu este perfect echilibrată de gravitație, și nici partea Pămâtului orientată în direcția opusă Lunii. Acest dezechilbru creează mareele oceanice, care fac ca oceanele să se umfle de o parte și de alta a Pământului.

Pe măsură ce Pământul se rotește, aceste „umflături” se deplasează pe suprafața planetei ca un val, împingând împotriva rotației sale și încetinind-o. Aceasta înseamnă că o zi pe Pământ se prelungește cu o secundă la fiecare 50.000 de ani.

Singurul lucru care ar putea opri mișcarea de rotație a Pământului ar fi ca o planetă să prăbușească peste planeta noastră. Chiar dacă s-ar întâmpla, acest lucru ar fi mai probabil să schimbe modul în care Pământul se rotește, nu să-l oprească din rotație.

Ce s-ar întâmpla dacă Pământul s-ar opri brusc din rotație?

Dacă Pământul ar înceta să se mai învârtă, nu ai putea fi brusc lansat în spațiu. Gravitația te-ar ține în continuare ferm pe Pământ. Și ar exista o mulțime de schimbări.

Dacă Pământul ar înceta să se mai rotească, dar ar continua să orbiteze în jurul Soarelui, o „zi” ar dura o jumătate de an, la fel ca și noaptea. S-ar putea să se încălzească mai mult în timpul zilei și să se răcească mai mult în timpul nopții. Acest lucru ar afecta clima de pe Pământ.

O diferență mare de temperatură între zi și noapte ar provoca vânturi puternice, care ar deplasa aerul cald spre partea mai rece a Pământului, cea de noapte. De asemenea, vântul ar sufla dinspre regiunile calde din jurul ecuatorului spre regiunile polare reci. Pe un Pământ care se rotește, acest lucru nu se întâmplă deoarece vântul este deviat lateral.

Vânturile dinspre est și dinspre vest, precum și cele dinspre poli, s-ar întâlni. Acestea ar putea crea vârtejuri uriașe de mărimea continentelor.

Absența câmpului magnetic ar îmbolnăvi oamenii

Miezul Pământului este parțial format din fier topit. Mișcarea de rotație a Pământului transformă acest fier topit într-un magnet și conferă Pământului un câmp magnetic. Acesta ne protejează de radiațiile nocive, care provin de la Soare și razele cosmice din afara Sistemului Solar.

În lipsa câmpului magnetic, aceste radiații ar ajunge la suprafața Pământului și ar îmbolnăvi oamenii. Unele păsări folosesc câmpul magnetic pentru a-și găsi drumul, astfel încât, fără rotația Pământului, s-ar pierde.

Dacă Pământul nu s-ar mai roti, cerul nopții ar arăta mereu aceleași constelații, deoarece ai privi mereu în spațiu în aceeași direcție.

Vă mai recoamandăm și:

Un satelit „tricotat” va fi lansat pe orbită pentru a observa Pământul

Oamenii de știință propun o modalitate radicală de a studia interiorul Soarelui

Test de cultură generală. Care este fusul orar folosit la poli?

Cum putem vedea rotația Pământului chiar de pe suprafața sa?