Home » Știință » Telescopul Webb a detectat cele mai îndepărtate molecule organice complexe din Univers

Credit foto: J. Spilker/S. Doyle, NASA, ESA, CSA
Publicat: 08.06.2023

Cercetătorii au detectat molecule organice complexe într-o galaxie aflată la peste 12 miliarde de ani-lumină de Pământ – cea mai îndepărtată galaxie în care este acum cunoscută existența acestor molecule.

Mulțumită abilităților Telescopului Spațial James Webb și a analizelor atente ale echipei de cercetători, un nou studiu oferă o perspectivă critică asupra interacțiunilor chimice complexe care au loc în primele galaxii din Universul timpuriu.

Profesorul de astronomie și fizică de la Universitatea Illinois Urbana-Champaign, Joaquin Vieira și studentul Kedar Phadke au colaborat cu cercetători de la Universitatea A&M din Texas și cu o echipă internațională de oameni de știință pentru a analiza semnalele în infraroșu generate de unele dintre cele mai masive și mai mari particule de praf din galaxie și cele ale moleculelor de hidrocarburi nou observate.

Rezultatele studiului sunt publicate în revista Nature.

O galaxie aflată la peste 12 miliarde de ani-lumină de Pământ

„Particulele de praf absorb și reemit aproximativ jumătate din radiația stelară produsă în Univers, ceea ce face ca lumina infraroșie de la obiectele îndepărtate să fie extrem de slabă sau nedetectabilă prin telescoapele terestre”, a declarat Vieira.

În noul studiu, Webb a primit un impuls de la ceea ce cercetătorii numesc „lentilă gravitațională”.

„Aceasta are loc atunci când două galaxii sunt aproape perfect aliniate din punctul de vedere al Pământului, iar lumina de la galaxia din fundal este deformată și amplificată de galaxia din prim-plan într-o formă asemănătoare unui inel, cunoscută sub numele de inel Einstein”, a declarat Vieira.

Echipa a concentrat Telescopul Webb asupra SPT0418-47 – un obiect descoperit cu ajutorul Telescopului de la Polul Sud al Fundației Naționale pentru Știință și identificat anterior ca fiind o galaxie învăluită de praf, amplificată cu un factor de aproximativ 30 până la 35 de către lentila gravitațională.

Elementele de bază pentru cele mai vechi forme de viață

SPT0418-47 se află la 12 miliarde de ani-lumină de Pământ, ceea ce corespunde unei perioade în care Universul avea mai puțin de 1,5 miliarde de ani, adică aproximativ 10% din vârsta sa actuală, au precizat cercetătorii.

„Înainte de a avea acces la puterea combinată a lentilelor gravitaționale și a lui Webb, nu puteam nici să vedem, nici să găsim galaxia de fond reală prin tot praful”, a spus Vieira.

Datele spectroscopice de la Webb sugerează că gazul interstelar întunecat din SPT0418-47 este bogat în elemente grele, ceea ce indică faptul că generații de stele au trăit și au murit deja, scrie EurekAlert.

Compusul specific pe care cercetătorii l-au detectat este un tip de moleculă numit hidrocarbură aromatică policiclică, sau PAH. Pe Pământ, aceste molecule pot fi găsite în gazele de eșapament produse de motoarele cu combustie sau în incendiile de pădure. Fiind alcătuite din carbon, aceste molecule organice sunt considerate elementele de bază pentru cele mai vechi forme de viață, au declarat cercetătorii.

Webb a observat vapori de apă în atmosfera unei exoplanete cu o temperatură de până la 2.700 grade Celsius