Home » Știință » Webb a observat vapori de apă în atmosfera unei exoplanete cu o temperatură de până la 2.700 grade Celsius

Publicat: 04.06.2023

Astronomii știu de ceva vreme că WASP-18b este o planetă ciudată. O lume cu o atmosferă superioară dominată de monoxid de carbon nu este o exoplanetă obișnuită. Noile observații efectuate de Telescopul Spațial James Webb dezvăluie și mai multe informații intrigante despre acest Jupiter ultra-încălzit.

În primul rând, echipa de cercetători a găsit dovezi de vapori de apă. O descoperire importantă. WASP-18b are o temperatură de până la 2.700°C. La această temperatură, apa nu este doar un gaz, ci și o mulțime de molecule de apă sunt despărțite.

Așadar, faptul că se poate vedea oricare dintre ele este o dovadă a sensibilității observatorului, scrie IFL Science.

„Deoarece caracteristicile apei din acest spectru sunt atât de subtile, ele au fost dificil de identificat în observațiile anterioare. Acest lucru a făcut să fie foarte interesant să vedem în sfârșit trăsăturile de apă cu aceste observații de la Webb!”, a declarat într-un comunicat Anjali Piette, autor al unui articol despre aceste descoperiri, de la Carnegie Institution for Science.

O lume cu o atmosferă dominată de monoxid de carbon

„Folosind astfel de măsurători, vom putea detecta astfel de molecule pentru o gamă largă de planete în anii următori!”, a adăugat autorul principal Louis-Philippe Coulombe, de la Universitatea din Montreal.

Nu doar apa confirmă faptul că WASP-18b este o ciudățenie absolută. Echipa a reușit să cartografieze temperatura pe această planetă și a descoperit ceva deosebit.

Așadar, această lume orbitează în jurul stelei sale incredibil de aproape. Un an este parcurs în doar 23 de ore. Este atât de aproape încât este blocată de tid, astfel încât o parte este în mod constant în lumina zilei și sufocantă, iar cealaltă este în noapte veșnică și mult mai rece.

De obicei, nu chiar atât de rece, deoarece vânturile transportă căldura dinspre partea de zi spre partea de noapte.
Dar acesta nu este cazul lui WASP-18b.

WASP-18b, o ciudățenie absolută

Harta arată că de la cel mai cald punct din fața stelei până la terminator (linia dintre zi și noapte), există o diferență uriașă. Astfel, aceasta indică o diferență de peste 1.100°C, ceea ce sugerează că, de fapt, căldura nu este distribuită în mod egal de vântul care circulă în jurul planetei de la est la vest.

Modelul actual nu are de fapt vânturi acolo deloc. Efectele magnetice forțează, de fapt, vânturile să sufle spre Polul Nord și Polul Sud al planetei. Observatorul a reușit, de asemenea, să măsoare în detaliu temperaturile detaliate ale atmosferei la diferite altitudini.

Deși nu este prima hartă a temperaturii unei exoplanete realizată de Webb, aceasta a fost realizată folosind metoda eclipsei secundare. Exoplaneta este observată în timp ce se învârte în jurul stelei sale și apoi când se întoarce din nou.

„Acest tip de observație ne permite să studiem radiația termică în infraroșu pe care planeta o emite pe partea orientată spre stea”, a declarat co-autorul Natalie Batalha, profesor de astronomie și astrofizică la UC Santa Cruz, care conduce echipa științifică JWST Transiting Exoplanet Early Release Science Team și a ajutat la coordonarea studiului.

Telescopul Webb a găsit dovezi ale unor „monștri cerești”, cu o masă de 10.000 de ori decât a Soarelui