Home » Știință » Test de cultură generală. Câte stele există în Calea Lactee?

Test de cultură generală. Câte stele există în Calea Lactee?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 05.07.2023

Calea Lactee este galaxia în care se află Pământul. O parte din Calea Lactee este vizibilă într-o noapte senină (din locuri suficient de întunecate) ca o dâră opacă și groasă de stele și praf. Putem vedea mii dintre aceste stele cu ochiul liber și chiar și mai multe cu un telescop. Dar cât de multe stele există în Calea Lactee?

În galaxia Andromeda, care este luminoasă, mare și aflată la 2,3 milioane ani-lumină distanță, relativ aproape de Pământ, putem distinge doar cele mai mari și mai strălucitoare stele. O stea de mărimea Soarelui ar fi prea greu de văzut pentru noi.

Astronomii știu că galaxia Calea Lactee este o galaxie spiralată barată, cu un diametru de aproximativ 100.000 de ani-lumină. Multe dintre stelele din Calea Lactee sunt greu de observat din cauză faptului că centrul galaxiei are un „bulgăre galactic” plin de stele, gaz și praf, precum și o gaură neagră supermasivă. Obiectele din această regiune sunt atât de dense încât nici cele mai puternice telescoape nu le pot observa, conform Space.com.

Cum află astronomii numărul de stele dintr-o galaxie?

Astronomii obișnuiau să creadă că toate stelele din Univers făceau parte din Calea Lactee, dar acest lucru s-a schimbat în anii 1920. Atunci, Edwin Hubble, astronomul american care a dat numele celebrului telescop, a reușit să afle distanța la care se află galaxia Andromeda. Hubble a constatat că este prea departe pentru a face parte din Calea Lactee.

Principala modalitate prin care astronomii estimează numărul de stele dintr-o galaxie este aflarea masei galaxiei. Acest lucru poate fi realizat prin analiza rotației galaxiei și a spectrului de lumină pe care aceasta îl emite.

Astronomii trebuie să știe, de asemenea, care este înclinația sau orientarea galaxiei înainte de a face o estimare, care uneori este pur și simplu o „presupunere aproximată”, a spus David Kornreich, profesor asistent la Ithaca College din New York, SUA. O tehnică numită spectroscopie cu fantă lungă este cea mai bună pentru realizarea acestui tip de muncă.

În Calea Lactee ar putea exista până la 400 de miliarde de stele

Între galaxii diferite de aceeași masă ar putea exista diferențe în ceea ce privește tipurile de stele și masa totală. Cea mai mare parte a masei va fi formată din materie întunecată, un tip de materie care nu emite lumină, dar despre care se crede că reprezintă cea mai mare parte a masei Universului.

Potrivit lui Jos de Bruijne, cercetător la Agenția Spațială Europeană (ESA), care lucrează la misiunea Gaia de cartografiere a galaxiei, estimarea actuală este între 100 și 400 de miliarde de stele. Să ajungem la un număr definitiv, a declarat de Bruijne pentru Space.com, va fi dificil.

Numărul de stele din galaxie, în continuare măsurat

Misiunea Gaia, aflată pe orbită din 2013, a reușit să cartografieze pozițiile a 1,7 miliarde de stele din vecinătatea Soarelui până la distanța de 326 de ani-lumină. Deși astronomii ar putea extrapola aceste cifre pentru a modela întreaga galaxie, chiar și Gaia se străduiește să vadă unele dintre cele mai mici și mai slabe stele și, prin urmare, rezultatele nu sunt perfect exacte.

De Bruijne se așteaptă ca până la sfârșitul misiunii Gaia, în 2025, oamenii de știință să aibă o idee ceva mai bună despre numărul de stele din galaxia noastră, dar „probabil că vor rămâne incertitudini semnificative”.

Edwin Hubble, astronomul care a demonstrat existența altor galaxii. „Timpul trecut este finit, timpul viitor este infinit”