Home » Știință » Picăturile pentru ochi ar putea înlocui injecțiile pentru o boală comună a retinei

Publicat: 24.07.2023

În prezent, persoanele afectate de ocluzia venelor retinei (RVO) primesc de obicei ca tratament injecții în ochi cu un inhibitor al factorului de creștere endotelială vasculară (anti-VEGF).

Experimentele pe șoareci efectuate de cercetătorii de la Universitatea Columbia și de la Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Institute din SUA sugerează că acest tratament incomod și ușor înfricoșător ar putea fi înlocuit într-o bună zi cu picături pentru ochi.

RVO apare atunci când o venă din retina ochiului se blochează, ceea ce duce la umflături, inflamații, deteriorarea retinei și chiar la pierderea vederii, în funcție de gravitatea problemei.

S-a demonstrat că injecțiile cu anti-VEGF reduc umflarea și îmbunătățesc vederea. Nu numai că este nevoie de introducerea unei seringi hipodermice subțiri în ochi pentru a funcționa, însă, injecțiile nu sunt întotdeauna eficiente în tratarea RVO.

Ce se întâmplă când o venă din retina ochiului se blochează?

Perspectiva descurajantă a unei injecții în ochi tinde să însemne că oamenii amână și ei tratamentul, ceea ce poate însemna că problema se agravează apoi.

În cadrul testelor de laborator, s-a constatat că picăturile pentru ochi care conțin un medicament experimental au fost de două ori mai eficiente la șoareci decât injecțiile anti-VEGF standard atunci când a fost vorba de reducerea umflăturii RVO și de îmbunătățirea fluxului sanguin în retină. Mai mult, spre deosebire de injecții, picăturile oculare au protejat împotriva pierderii vederii, împiedicând deteriorarea fotoreceptorilor din ochi.

Picăturile oculare conțineau un compus numit Pen1-XBir3, despre care s-a constatat anterior că blochează enzima caspază-9. Această enzimă declanșează moartea celulelor și se știe că este hiperactivă în vasele de sânge afectate de RVO.

„Credem că picăturile pentru ochi îmbunătățesc sănătatea vaselor de sânge din retină, ceea ce diminuează apoi semnalizarea toxică care deteriorează neuronii din retină și duce la pierderea vederii”, spune biologul neurovascular Maria Avrutsky de la Universitatea Columbia.

Una dintre cele mai delicate și mai importante părți ale corpului

Este un rezultat foarte promițător, deși, în mod clar, acest lucru trebuie testat pe oameni, acum că știm cât de bine funcționează la șoareci. Sunt planificate teste clinice pe oameni, iar cercetătorii spun că ar putea fi dezvoltate și alte tratamente folosind același compus, scrie Science Alert.

Ochii noștri sunt una dintre cele mai delicate și mai importante părți ale corpului nostru, iar orice deteriorare poate avea un impact grav asupra calității vieții unei persoane. Vestea bună este că asistăm în mod regulat la progrese în tratamentul afecțiunilor oculare.

„Există o oportunitate de a ajuta mai mulți oameni cu această boală care este una dintre principalele cauze de orbire la nivel mondial”, spune Carol Troy, biolog celular de la Universitatea Columbia.

Cercetarea a fost publicată în Frontiers in Neuroscience.

Un mod de a activa celulele latente din retină ar putea reda vederea

Primul implant de retină artificială efectuat de medicii din Italia

Un parazit care preferă retina infectează până la 50% dintre oameni. Ce anume ni-l transmite?

Ochii pot dezvălui vârsta reală. Ce secrete ascunde retina despre îmbătrânire?

Caravanele medicale au găsit copii subnutriți și cu anemii carențiale în comunitățile rurale vulnerabile
Cine este prima femeie care va conduce forțele armate ale Canadei?
O jurnalistă care a făcut o glumă despre Giorgia Meloni va plăti 5.000 de euro