Home » Știință » Descoperire total neașteptată: O stea a pierdut o cantitate extremă de masă înainte să devină supernova

Credit foto: Melissa Weiss/CfA/CC BY-SA via EurekAlert
Publicat: 04.10.2023

O supernova recent descoperită pune la îndoială teoria actuală cu privire la evoluția stelară. Noile observații au dezvăluit astronomilor ce se întâmplă în ultimul an din viața stelelor înainte de moartea explozivă.

SN 2023ixf este o supernovă de tip II descoperită în luna mai a anului 2023 de către astronomul amator Kōichi Itagaki din Japonia, la scurt timp după ce steaua sa progenitoare (sau de origine) a explodat.

Aflată la 20 de milioane de ani-lumină depărtare în galaxia Roată de Car, strălucirea și vârsta supernovei înseamnă că este o adevărată comoară pentru oamenii de știință care studiază moartea stelelor masive și exploziile supernova.

Ce înseamnă o supernova de tip II?

Supernovele de tip II au loc atunci când supergigantele roșii cu o masă de până la 25 de ori mai mare decât cea a Soarelui nostru se prăbușesc sub propria greutate și explodează. Deși SN 2023ixf se potrivește cu definiția tipului II, observațiile ulterioare au dezvăluit astronomilor un comportament cu totul nou și neașteptat.

În decurs de câteva ore de la explozie, supernovele de acest tip produc o lumină ce apare atunci când unda de șoc de la explozie ajunge la marginea exterioară a stelei. Totuși, SN 2023ixf a produs o lumină ce nu s-a potrivit comportamentului așteptat.

„Unda de șoc întârziată este o dovadă directă a…

Pentru a înțelege mai bine ce s-a întâmplat, o echipă de oameni de știință a analizat datele de la mai multe telescoape și observatoare. Studiul, publicat în The Astrophysical Journal Letters, a arătat că, în contradicție cu așteptările și teoria evoluției stelare, unda de șoc de la SN 2023ixf a avut o întârziere de câteva zile bune.

„Unda de șoc întârziată este o dovadă directă a prezenței de material dens de la o pierdere de masă recentă”, a explicat Daichi Hiramatsu, adăugând că o astfel de pierdere extremă de masă este atipică pentru supernovele de tip II.

„O cantitate semnificativă și neașteptată de masă pierdută”

„Noile observații au dezvăluit o cantitate semnificativă și neașteptată de masă pierdută, aproape de masa Soarelui, în ultimul an înainte de explozie”, a continuat Hiramatsu, cercetător postdoctoral la Centrul pentru Astrofizică (CfA) din Cambridge, Massachusetts, SUA, citat de EurekAlert.

Descoperirea supernovei este de mare însemnătate pentru astronomii din toată lumea, inclusiv cei amatori. Itagaki a descoperit supernova în data de 19 mai 2023, de la observatorul său personal din Okayama, Japonia. Datele combinate de la Itagaki și alți amatori au stabilit momentul exploziei cu o acuratețe de până la două ore, astfel că astronomii profesioniști au beneficiat de un avans considerabil atunci când au demarat investigațiile.

O supernovă aproape că a distrus Sistemul Solar în urmă cu 4 miliarde de ani