Home » Știință » O tehnologie revoluționară a câștigat Premiul Nobel pentru Chimie 2023

O tehnologie revoluționară a câștigat Premiul Nobel pentru Chimie 2023

Cercetătorii folosesc fiole cu soluție coloidală și lumina UV pentru a evidenția diferitele proprietăți ale punctelor cuantice. Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.10.2023

Laureații Premiului Nobel pentru Chimie din 2023 sunt Moungi Bawendi, Louis E Brus și Alexey Ekimov, pentru descoperirea și sinteza „punctelor cuantice”. Premiul care va reveni cercetătorilor este în jur de 1 milion de dolari și va trebui împărțit în mod egal.

„Punctele cuantice” au fost descoperite în 1980 și sunt nanoparticule, adică mici cristale ce conțin doar câteva mii de atomi prin care pot fi observate efectele cuantice. O metodă standard de a le observa este introducerea în soluții coloidale în care pot străluci în diverse culori.

În punctele cuantice, electronii pot ocupa niveluri discrete de energie, ceea ce înseamnă că, atunci când sunt excitați, aceștia emit lumină în anumite lungimi de undă, în funcție de proprietățile cristalelor, arată New Scientist.

Există o varietate de aplicații pentru punctele cuantice

Aceste culori diferite apar ca urmare a dimensiunii punctelor cuantice și a apropierii electronilor din aceste puncte. Particulele mai mici emit lungimi de undă mai scurte și așa mai departe, astfel trecând de la lungimi de undă scurte la unele mai lungi, de la albastru la roșu.

Deși au fost create de aceeași material, dimensiunea particulelor este motivul pentru care proprietățile acestora se schimbă, nu doar culoarea emisă, ci și particularitățile electrice și termice, și chiar și punctul de topire. Aceste puncte cuantice au proprietăți situate între semiconductorii folosiți în electronice și atomi sau molecule.

O tehnologie revoluționară, găsită în ecranele TV și imagistica medicală

Există o varietate de aplicații pentru aceste materiale, printre care anumite dispozitive fotovoltaice care absorb energia solară și chiar și vopselele din biologie pentru vizualizarea vascularizării tumorilor.

Multe alte aplicații sunt în curs de cercetare, cum ar fi tehnologia LED, lasere, surse de lumină, imagistica medicală, antibiotice, electronicele cu încărcare rapidă, computerele cuantice și multe altele.

„Nu știu ce ne rezervă viitorul. Este un domeniu interesant de cercetare”

„Nu știu ce ne rezervă viitorul. Este un domeniu interesant de cercetare”, a spus Moungi Bawendi, unul dintre laureații Premiului Nobel pentru Chimie din 2023, în timpul conferinței cu presa despre punctele cuantice, potrivit IFLScience.

„Punctele cuantice aduc cel mai mare beneficiu omenirii. Cercetătorii cred că, în viitor, acestea vor contribui la electronice flexibile, senzori minusculi, celule solare mai subțiri și comunicații cuantice criptate, așa că abia am început să explorăm potențialul acestor mici particule”, a transmis Academia Regală Suedeză de Știință, instituția care acordă Premiul Nobel pentru Chimie, citată de BBC.

Premiul Nobel pentru Chimie 2023, acordat pentru descoperirea punctelor cuantice din luminile LED