Home » Știință » Cum a început timpul și cum se va sfârși?

Cum a început timpul și cum se va sfârși?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.12.2023

Majoritatea lucrurilor au un început și un sfârșit, iar acest lucru este valabil și timp. Totuși, care a fost scânteia care l-a „declanșat” și ce îl va duce într-o zi la sfârșit?

De fapt, începutul și sfârșitul Universului continuă să ne pună la încercare capacitatea de înțelegere, mai ales pentru că există încă incertitudini cu privire la modul în care a început timpul și la cum a fost Universul timpuriu.

În ceea ce privește viitorul îndepărtat și dacă timpul se „va sfârși” vreodată, este și mai greu de spus – și depinde parțial de ceea ce înțelegem prin noțiunea de „timp”.

Universul s-a născut odată cu Big Bang

Cei mai mulți dintre cosmologi sunt de acord că Universul a început acum 13,8 miliarde de ani, în urma Big Bang-ului. Acest lucru se bazează pe decenii de observații care arată că toate galaxiile din Univers „se rup”: cu alte cuvinte, Universul este în expansiune. Asta înseamnă că, dacă rulăm „banda invers”, se pare că totul în Univers a fost inițial grupat. Implicația este că, la început, totul a fost comprimat într-un punct infinit de mic sau într-o „singularitate” – care apoi s-a extins uimitor de repede în Big Bang.

Este, desigur, tentant să ne întrebăm ce s-a întâmplat înainte de acest moment, dar majoritatea fizicienilor vor răspunde că nu are sens.

„Timpul există doar în măsura în care Universul există. Momentul în care Universul a început să existe este momentul în care a început timpul”, spune astrofizicianul Emma Osborne de la Universitatea din York, Marea Britanie.

Cu toate acestea, nu putem ști cu exactitate cum a fost Big Bang-ul și ce s-a întâmplat imediat după aceea.

„Cred că, în acest moment, este încă o carte deschisă”, mai punctează Osborne.

Mulți fizicieni suspectează că „axa timpului” nu este o trăsătură fundamentală a Universului, ci ceva ce rezultă din comportamentul materiei conținute în el.

Cosmologii au conceput mai multe scenarii posibile pentru sfârșitul Universului, fiecare cu implicații diferite. Pe baza observațiilor de până acum, unele par mai probabile decât altele.O idee care părea promițătoare cândva, dar care acum pare puțin probabilă, este Big Crunch, care se referă la ideea că atracția gravitațională va opri în cele din urmă expansiunea Universului și va face ca totul să se reunească – culminând cu o singularitate care va pune capăt Universului – practic, ar fi un Big Bang inversat. Acest lucru ar însemna un sfârșit definitiv al curgerii timpului. Cu toate acestea, începând cu anii 1990, s-au acumulat dovezi potrivit cărora expansiunea Universului se accelerează, ceea ce sugerează că gravitația nu va fi suficient de puternică pentru a o opri.

„Timpul există doar în măsura în care Universul există”

„Nu pare să existe o cale plauzibilă de a ajunge la un Big Crunch din cosmologia actuală”, este de părere cosmologul Katie Mack de la Institutul Perimeter pentru Fizică Teoretică din Waterloo, Ontario.

Singura cale posibilă ar fi ca misterioasa energie întunecată care accelerează expansiunea să își schimbe comportamentul.

„Dacă este ceva care se schimbă în timp, atunci s-ar putea concepe o versiune a energiei întunecate care ar trece de la crearea expansiunii la crearea compresiei. Nu există nicio dovadă pentru așa ceva”, mai spune Mack.

Un alt scenariu considerat improbabil este Big Rip. În acest viitor imaginat, „energia întunecată o ia puțin razna”, potrivit BBC News. Concret, pe măsură ce galaxiile se destramă și Universul devine din ce în ce mai gol, energia întunecată devine mai dominantă. În cele din urmă, energia întunecată devine atât de puternică încât mai întâi sfâșie galaxiile, iar apoi rupe spațiul însuși. Este o idee îndrăzneață, dar majoritatea cosmologilor nu o iau în serios pentru că pare să necesite cantități tot mai mari de energie, fără o sursă evidentă.

Telescopul Webb a descoperit o strălucire „extremă” de la primele galaxii ale Universului