Home » Știință » Cosmologii spun că este posibil să fi existat un al doilea Big Bang

Cosmologii spun că este posibil să fi existat un al doilea Big Bang

Publicat: 15.11.2023

În locul unui singur Big Bang care ar fi creat Universul acum miliarde de ani, cosmologii încep să bănuiască că ar fi putut exista un al doilea Big Bang ce ar putea explica abundența vastă a materiei întunecate.

Informațiile recente cu privire la primele „zile” ale Universului, la doar milioane de ani după Big Bang, ar putea dezvălui noi indicii despre al doilea Big Bang, sau Big Bangul „întunecat”, care ar putea rezolva o enigmă ce i-a chinuit pe astronomi timp de aproape jumătate de secol.

Materia întunecată este forma ipotetică de materie care nu interacționează în niciun fel cu lumina sau câmpurile electromagnetice, dar pare să alcătuiască aproximativ 27% din Universul cunoscut.

A existat un al doilea Big Bang?

Astronomii au încercat mult timp să explice de ce grupurile de galaxii se mișcă în moduri pentru care Modelul Standard existent de fizică nu poate da o explicație. Pentru a face matematica să funcționeze, explicația dominantă este că există o mulțime de lucruri acolo pe care nu le putem vedea.

Cu toate eforturile, însă, omenirea nu este momentan capabilă să observe direct această materie. Acum, unii cercetători se întreabă dacă o a doua explozie uriașă ar fi putut crea această substanță exotică după materia obișnuită cu care suntem obișnuiți.

„Oamenii întotdeauna presupun că totul este creat în același timp într-un singur Big Bang, dar cine știe cu adevărat?”, a spus Katherine Freese, profesoară de fizică la Universitatea din Texas din Austin (SUA), citată de Futurism.

Big Bangul întunecat

Într-un studiu care încă nu a fost evaluat inter pares, Freese și colegii ei sugerează că un „Big Bang întunecat” ar fi putut „avea loc atunci când Universul avea mai puțin de o lună”.

Cercetătorii sugerează că al doilea Big Bang ar fi putut forma mai multe tipuri diferite de materie întunecată, inclusiv „darkzillas”, care sunt particule de dimensiuni monstruoase, având de 10 trilioane de ori masa unui proton.

Cu toate acestea, dacă evenimentul ar fi fost mai gradual în loc de puternic și abrupt, Big Bangul întunecat ar fi produs particule „canibale întunecate” mai ușoare, care s-ar fi absorbit reciproc în fiecare coliziune.

Aceste particule nu sunt diferite de unul dintre candidații principali pentru materia întunecată, numit „particulă masivă slab interacționantă” (WIMPs), pe care astronomii l-au propus de decenii pentru a explica forțele misterioase care nu se încadrează în Modelul Standard de fizică.

Pulsarii ne-ar putea ajuta să aflăm mai multe despre al doilea Big Bang

Freese speră acum că studierea undelor gravitaționale care apar din fundalul undelor gravitaționale al Universului ar putea arunca mai multă lumină asupra teoriei sale despre Big Bangul întunecat.

Lucrarea ei face parte dintr-o schimbare mai mare în comunitatea astronomică. În locul unui eveniment mare care a creat Universul, cosmologii se întreabă acum dacă acesta ar fi putut trece printr-o serie de tranziții de fază, aducând încetul cu încetul totul, de la materie la materie întunecată, în existență.

Prin măsurarea perturbărilor din semnalele trimise de stelele neutronice puternic magnetizate numite pulsari, oamenii de știință încearcă să identifice originea acestor unde gravitaționale sau unde în spațiu-timp, cu speranța de a obține informații despre primele zile ale Universului.

Poate așa vom putea ajunge un pas mai aproape de dezlegarea misterului existenței materiei întunecate sau de a afla dacă darkzillas sau canibalele întunecate ar putea explica o bună parte din ceea ce ne înconjoară.

Un telescop al NASA dezleagă misterul celui mai mare eveniment stelar din istoria scrisă