Home » Știință » Telescopul Webb a descoperit o strălucire „extremă” de la primele galaxii ale Universului

Publicat: 21.11.2023

Telescopul Spațial James Webb (JWST) a dezvăluit că aproape toate galaxiile de la începuturile Universului erau pline de nori de gaz ce străluceau mai puternic decât stelele de la interiorul lor.

Formându-se la doar 500 de milioane de ani după Big Bang, unele galaxii timpurii au fost observate strălucind atât de puternic încât nu ar trebui să existe.

Strălucirea lor ar trebui să provină doar de la galaxii masive cu atâtea stele ca și Calea Lactee, dar galaxiile au luat formă într-o fracțiune din timpul necesar pentru formarea galaxiei noastre.

Descoperirea amenința să dea peste cap înțelegerea fizicienilor cu privire la formarea galaxiilor și chiar modelul standard al cosmologiei, care afirmă că la câteva milioane de ani după Big Bang (acum 13,8 miliarde de ani) energia s-a condensat în materie din care s-au format încet primele stele.

De unde provine strălucirea galaxiilor?

Acum, astronomii au găsit un posibil răspuns: un grup mare de galaxii vechi de 12 miliarde de ani, dintre care aproape 90% au fost învăluite în gaz luminos care – după ce a fost aprins de lumina stelelor din jur – a declanșat explozii intense de formare stelară pe măsură ce gazul s-a răcit.

Noua cercetare a fost acceptată pentru publicare în The Astrophysical Journal.

„Lucrarea noastră dovedește că interacțiunile cu galaxiile vecine sunt responsabile pentru luminozitatea neobișnuită a galaxiilor timpurii”, a declarat autorul principal Anshu Gupta, astrofizician la Universitatea Curtin din Australia pentru Live Science.

„Explozia de formare stelară declanșată de interacțiuni ar putea explica, de asemenea, natura mai masivă a galaxiilor timpurii”.

Descoperirea dă peste cap înțelegerea fizicienilor cu privire la formarea galaxiilor

Astronomii au descoperit norii luminoși de gaz în datele colectate ca parte a cercetării avansate extragalactice a lui JWST, care a folosit trei dintre instrumentele sale pentru a colecta imagini în infraroșu ale galaxiilor înainte de a le analiza spectrele.

Observând frecvențele de lumină emise de galaxii, cercetătorii au descoperit „caracteristici extreme de emisie” – un semn clar că gazul capta lumina de la stelele din apropiere înainte de a o reemite.

„Gazul nu poate emite lumină de unul singur”, a declarat Gupta. „Dar stelele tinere și masive emit exact tipul potrivit de radiație pentru a excita gazul – iar galaxiile timpurii au o mulțime de stele tinere”.

După ce au comparat acest spectru de emisie cu cele găsite în galaxiile mai noi care populează Universul de astăzi, cercetătorii au descoperit că aproximativ 1% au caracteristici similare. Cercetătorii au explicat că, prin studierea acestor galaxii, vor obține informații importante despre galaxiile timpurii și despre începuturile chimiei Universului, scrie Space.

Două dintre cele mai îndepărtate galaxii observate vreodată, descoperite cu Telescopul Webb