Home » Știință » O galaxie dispărută a reapărut și a răsturnat tot ce știam despre evoluția galactică

Foto: Jed McKinney et al., The Astrophysical Journal, 2023
Publicat: 08.12.2023

Galaxia dispărută care a reapărut, îndepărtată și plină de praf, cunoscută sub numele de AzTECC71, pune sub semnul întrebării presupunerile anterioare privind prevalența unor astfel de galaxii în Universul timpuriu.

Galaxia dispărută care a reapărut, AzTECC71, este o galaxie masivă care formează un număr semnificativ de stele, iar lumina sa ajunge la noi doar la 900 de milioane de ani după Big Bang. Se credea că galaxiile precum AzTECC71 erau extrem de rare în acea perioadă, însă descoperirea sugerează că ar putea fi de 3-10 ori mai comune decât se anticipa.

Observațiile au fost posibile datorită Telescopului Spațial James Webb (JWST), care poate vedea mult mai mult în spectrul infraroșu decât Hubble, permițând redescoperirea acestei galaxii și estimarea proprietăților sale, scrie IFLScience.

Galaxia dispărută care a reapărut este un „adevărat monstru”

„Este un adevărat monstru. Chiar dacă pare a fi o mică pată, de fapt formează sute de stele noi în fiecare an. Și faptul că chiar și ceva atât de extrem este abia vizibil în cele mai sensibile imagini de la cel mai nou telescop al nostru mă entuziasmează atât de mult. Ne spune că ar putea exista o întreagă populație de galaxii care s-au ascuns de noi”, a declarat autorul principal, Jed McKinney, cercetător postdoctoral la Universitatea din Texas, Austin (SUA).

Praful înconjoară galaxiile, blocând lumina lor vizibilă și lăsând doar spectrul infraroșu, chiar și în obiectele prolific producătoare de stele precum această galaxie (care formează echivalentul a 800 de stele noi asemănătoare Soarelui în fiecare an). Pe lângă asta, galaxia este și foarte îndepărtată, iar din cauza expansiunii Universului, lumina acesteia este deplasată spre roșu, fiind împinsă și mai mult în spectrul infraroșu.

Doar Telescopul James Webb poate vedea detaliile acestei galaxii

Mai multe observatoare de pe Pământ au văzut această galaxie, identificând un obiect vag, posibil îndepărtat. Cu toate acestea, observațiile ulterioare cu Hubble, până în 2022, principalul nostru vânător de galaxii îndepărtate, nu au arătat nimic. Nu s-a găsit nicio galaxie.

„Până acum, singurul mod în care am putut să vedem galaxiile din Universul timpuriu a fost din perspectivă optică, cu Hubble. Asta înseamnă că înțelegerea noastră a istoriei evoluției galaxiilor este viciată, pentru că vedem doar galaxiile neacoperite, cu mai puțin praf”, a adăugat McKinney.

În schimb, JWST vede mult mai mult în spectrul infraroșu decât Hubble ar fi putut vreodată, iar oglinda sa uriașă a permis redescoperirea acestei galaxii și estimarea proprietăților sale.

„Cu JWST, putem studia pentru prima dată proprietățile optice și infraroșii ale acestei populații ascunse și puternic acoperite de praf de galaxii”, a spus McKinney, ”pentru că este atât de sensibil încât nu numai că poate privi înapoi în cele mai îndepărtate colțuri ale Universului, ci poate pătrunde și în cele mai groase straturi de praf”.

Descoperirea face parte din colaborarea COSMOS-Web, iar redescoperirea este publicată în jurnalul The Astrophysical Journal.

A fost găsită o galaxie izbitor de asemănătoare cu a noastră

Hermann Oberth, unul dintre părinții fondatori ai rachetei și astronauticii. Avea origini românești!

Inelele lui Saturn vor dispărea în 2025 din cauza unui fenomen cosmic