Home » Știință » Două dintre cele mai îndepărtate galaxii observate vreodată, descoperite cu Telescopul Webb

Credit foto: NASA, ESA, CSA, Ivo Labbe (Swinburne), Rachel Bezanson (University of Pittsburgh)
Publicat: 15.11.2023

Cu ajutorul unui roi galactic ce curbează spațiul-timp la fel ca o lupă uriașă, oamenii de știință au descoperit două dintre cele mai îndepărtate galaxii observate vreodată.

O echipă de astronomi de la Universitatea de Stat din Pennsylvania (Penn State), SUA a folosit Telescopul Spațial James Webb al NASA pentru a căuta galaxiile îndepărtate dincolo de roiul Pandora, sau Abell 2744, un grup de galaxii aflat la 3,5 miliarde de ani-lumină depărtare de Pământ.

Masa galaxiilor din roiul Pandora creează un efect cosmic numit „lentile gravitaționale”, prin care spațiul-timp este deformat și lumina ascunsă până la acel moment este amplificată, a transmis Penn State într-un comunicat de presă.

Una dintre cele două galaxii are forma unei „alune”

Astfel, mulțumită acestei lupe naturale, cercetătorii au reușit să descopere două galaxii nemaivăzute până acum în spatele mega-roiului, aflate la 33 de miliarde de ani-lumină de Pământ.

Doar trei alte galaxii au mai fost detectate la o asemenea distanță, însă aceste două noi galaxii sunt mult mai mari, conform echipei de cercetare.

Aceste două galaxii îndepărtate sunt speciale și pentru că au o formă unică. Cele mai multe dintre galaxiile îndepărtate arată ca niște puncte în imaginile noastre, dar una dintre cele două galaxii are forma unei „alune” și cealaltă arată ca „o minge pufoasă”, au mai spus oamenii de știință.

„Lumina de la aceste galaxii este antică, aproape de trei ori mai veche decât Pământul”

Deocamdată, nimeni nu știe cum au ajuns cele două galaxii să aibă forme atât de diferite, chiar dacă s-au format din materiale similare, potrivit LiveScience.

„Lumina de la aceste galaxii este antică, aproape de trei ori mai veche decât Pământul. Aceste galaxii timpurii sunt ca niște faruri, lumina lor traversând hidrogenul care a alcătuit Universul timpuriu. Doar cu ajutorul luminii lor putem începe să înțelegem fizica exotică ce a guvernat galaxia în apropiere de zorii cosmici”, a spus Joel Leja, unul dintre cercetătorii de la Penn State.

Telescoapele Webb și Hubble și-au unit forțele și au creat cea mai colorată imagine cu Universul

Descoperire surpriză pe Jupiter! Telescopul Webb a găsit ceva nemaivăzut în atmosfera planetei

Telescopul Webb a detectat cristale de cuarț în atmosfera unei exoplanete „pufoase”

Telescopul Webb a măsurat expansiunea Universului, iar veștile nu sunt bune!