Home » Știință » A fost găsită o galaxie izbitor de asemănătoare cu a noastră

A fost găsită o galaxie izbitor de asemănătoare cu a noastră

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 12.11.2023

Cu mult timp în urmă, pe vremea când Universul avea doar câteva miliarde de ani, exista o galaxie izbitor de asemănătoare cu a noastră. Totuși, astronomii nu știu cum să-i explice existența.

Formațiunea îndepărtată, cunoscută drept ceers-2112, a fost identificată recent de o echipă internațională prin analiza imaginilor surprinse cu Telescopul Spațial James Webb și instrumentul său în infraroșu.

La prima vedere, imaginile nu păreau să surprindă ceva neobișnuit, dar analizele mai detaliate au dezvăluit sistemul antic în toată splendoarea sa: o structură spiralată complexă la fel ca galaxia Calea Lactee, doar că puțin mai mică.

Galaxiile sunt de toate formele și mărimile

Galaxiile sunt de toate formele și mărimile, iar luminozitatea acestora este un indiciu al istoriei evolutive. Unele galaxii sunt mari și umflate, altele mici și neregulate, iar altele gigantice și întinse. Mai există și galaxiile ca a noastră, cele aflate într-un vârtej cosmic.

Deși numeroși factori pot influența forma unei galaxii, de la coliziuni de proporții și până la o aglomerare de structuri în jur, cercetătorii cred de mult timp că formele complexe necesită mult timp pentru a fi create. Regula acceptată pe larg este că galaxiile spiralate, așa cum e noastră, nu ar fi existat cu mai mult de 8 miliarde de ani în urmă.

Ceers-2112 este remarcabil de bine dezvoltată pentru vârsta sa

Totuși, măsurătorile cu lumina de la ceers-2112 sugerează că exista deja la 2 miliarde de ani după Big Bang. Astronomii sunt convinși că ceers-2112 este remarcabil de bine dezvoltată pentru vârsta sa.

Galaxiile sunt mai mult sau mai puțin concentrații vaste de praf și gaz ce se reunesc sub forța gravitației. O parte din acea gravitație provine de la resturile spațiale, iar cea mai mare parte ar proveni de la materia întunecată.

Atunci când suficient de mult material este adunat într-un singur loc, poate avea loc fuziunea nucleară, astfel că apar stelele și planetele. Mai mult, inerția de la praful învolburat și Sorii determină galaxia să se rotească.

„Galaxiile erau instabile și haotice”

Această combinație de forțe ar putea duce la apariția unei forme de disc.

„În trecut, atunci când Universul era foarte tânăr, galaxiile erau instabile și haotice. Se credea că barele nu se pot forma sau rezista prea mult timp în galaxiile din Universul timpuriu”, a explicat Alexander de la Vega, astronom la Universitatea California, Riverside din SUA, citat de ScienceAlert.

O serie neașteptată de revelații

Descoperirea, publicată în jurnalul Nature, face parte dintr-o serie neașteptată de revelații despre Universul timpuriu, galaxiile ce strălucesc prea puternic sau găurile negre ce se formează mult prea rapid.

Telescopul Webb continuă să surprindă fotografii fascinante cu spațiul cosmic, astfel că nu există nicio îndoială că vom afla cum au apărut galaxiile precum ceers-2112, dar și cum s-a format propria noastră galaxie, Calea Lactee.

Telescopul Euclid a fotografiat peste 100.000 de galaxii, iar fiecare conține sute de miliarde de stele