Home » Știință » Telescopul Webb a surprins într-o fotografie extraordinară curbarea spațiului cosmic

Foto: NASA, ESA, CSA, STScI, Justin Pierel (STScI) and Andrew Newman (Carnegie Institution for Science)
Publicat: 27.12.2023

Există obiecte în Univers atât de masive, adesea roiuri de galaxii, încât apare curbarea spațiului cosmic, asemenea unei bile de bowling așezate pe o saltea. Acest lucru creează o lentilă cosmică curbată.

„Lumina urmează acea curbă în loc să călătorească în linie dreaptă, distorsionând și iluminând ceea ce se află în spatele obiectului”, explică NASA.

O nouă imagine captată de Telescopul Spațial James Webb, puternicul observator aflat pe orbită la 1,6 milioane de kilometri distanță de Pământ, arată o galaxie deformată de curbarea spațiului cosmic, efect numit tehnic „lentilă gravitațională” și prezis demult de Albert Einstein.

Telescopul James Webb a surprins curbarea spațiului cosmic!

Fotografia de la Telescopul Webb arată mai multe galaxii, unele spiralate precum Calea Lactee. În apropierea centrului-dreapta se află galaxia deformată și alungită MRG-M0138, situată la aproximativ 10 miliarde de ani-lumină distanță. Aceasta este o galaxie excepțional de veche și de îndepărtată, dar lentila cosmică naturală a amplificat lumina, explică Mashable.

Iar în această lumină amplificată găsim și o surpriză. În planul apropiat al galaxiei întinse, se observă o lumină puternică ce provine de la o stea explodată, un eveniment violent numit supernovă. Cercetătorii o numesc „Supernova Encore”, iar lentila gravitațională gigant o face să apară în mai multe locuri în această imagine.

Imaginea ne ajută să aflăm cât de repede se extinde Universul

Mai mult, astronomii se așteaptă ca lentila să arate încă o copie a aceleiași supernove în anii 2030. Acest lucru le va oferi astronomilor o șansă rară și inestimabilă de a măsura cât de rapid se extinde Universul.

„Atunci când o supernovă explodează în spatele unei lentile gravitaționale, lumina sa ajunge la Pământ pe mai multe căi diferite. Putem compara aceste căi cu mai multe trenuri care părăsesc o stație în același timp, toate călătorind cu aceeași viteză și având destinația aceeași locație. Fiecare tren urmează o rută diferită și, din cauza diferențelor în lungimea călătoriei și teren, trenurile nu ajung la destinație în același timp”, au explicat Justin Pierel, bursier NASA Einstein la Space Telescope Science Institute, și Andrew Newman, astronom la Observatoarele Institutului Carnegie, într-un comunicat al NASA.

„Măsurând diferențele dintre momentele în care apar imaginile supernovei, putem măsura istoricul ratei de expansiune a Universului, cunoscut sub numele de constanta lui Hubble, care reprezintă o provocare majoră în cosmologie astăzi”, au adăugat cercetătorii.

Cercetătorii au dezvoltat, în premieră, un nou mod de căutare a materiei întunecate

Un nou studiu sugerează că am putea folosi găurile negre drept surse de energie nucleară

„O ceață extraterestră”, preparată în laborator, ne permite să vedem lumi îndepărtate

Astronomii au găsit „sistemul solar perfect”. Ar putea exista viață aici?