Home » Știință » Planeta dispărută din Sistemul Solar mai are un singur loc unde să se ascundă

Planeta dispărută din Sistemul Solar mai are un singur loc unde să se ascundă

Publicat: 26.02.2024

Un studiu prezentat recent în The Astronomical Journal continuă să caute Planetă 9 (numită și Planeta X), o lume ipotetică ce ar putea orbita în zonele exterioare ale Sistemului Solar și mult dincolo de orbita planetei pitice Pluto.

Scopul acestui studiu a fost acela de a restrânge posibilele locații ale Planetei 9 și are potențialul de a ajuta cercetătorii să înțeleagă mai bine componența Sistemului Solar, împreună cu procesele de formare și evoluție ale acestuia.

„Continuăm să încercăm să acoperim în mod sistematic toate regiunile de pe cer în care prezicem că se află Planeta 9. Folosirea datelor de la Pan-STARRS ne-a permis să acoperim cea mai mare regiune de până acum”, a declarat Dr. Mike Brown, profesor de astronomie la Caltech și autorul principal al studiului.

Cine va găsi Planeta 9?

Pan-STARRS, acronimul de la Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System, este un sistem colaborativ de observare astronomică situat la Observatorul Haleakala și operat de Institutul de Astronomie al Universității din Hawai’I, construcția telescopului fiind finanțată de Forțele Aeriene americane.

Pentru acest studiu, cercetătorii au folosit datele din Data Release 2 (DR2), cu scopul de a restrânge posibila localizare a planetei Nouă, pe baza concluziilor din studiile anterioare.

O planetă ipotetică ce ar putea orbita în zonele exterioare ale Sistemului Solar

În cele din urmă, echipa a restrâns posibilele locații ale Planetei Nouă prin eliminarea a aproximativ 78% din posibilele locații care au fost calculate din studiile anterioare.

În plus, cercetătorii au oferit, de asemenea, noi estimări pentru axa semi-majoră aproximativă și dimensiunea aproximativă a masei terestre a Planetei 9, de 500 și, respectiv, 6,6.

„Am restrâns semnificativ zona de căutare. Acum am cercetat aproximativ 80% din regiunile în care credem că s-ar putea afla Planeta 9”.

„Cred că LSST este cel mai probabil sondaj care va găsi Planeta 9. Atunci când va fi online, peste un an sau doi, va acoperi rapid o mare parte din spațiul de căutare și, dacă Planeta Nouă se află acolo, o va găsi”.

LSST este acronimul de la Legacy Survey of Space and Time, fiind un studiu astronomic programat în prezent ca un program de 10 ani pentru a studia cerul sudic și care se va desfășura la Observatorul Vera C. Rubin din Chile, aflat în prezent în construcție, scrie ScienceAlert.

A cincea cea mai mare planetă din Sistemul Solar

Obiectivele LSST includ studiul identificării asteroizilor din apropierea Pământului (NEA) și a corpurilor planetare mici din sistemul solar, dar și studii în spațiul cosmic. Printre acestea se numără investigarea proprietăților materiei și energiei întunecate și a evoluției galaxiei Calea Lactee. Dar de ce este important să găsim Planeta 9?

„Aceasta ar fi a cincea cea mai mare planetă din sistemul solar și singura cu o masă cuprinsă între Pământ și Uranus. Astfel de planete sunt comune în jurul altor stele, iar noi am avea brusc șansa de a studia una în propriul nostru sistem solar”.

Oamenii de știință au început să emită ipoteza existenței Planetei 9 la scurt timp după descoperirea planetei Neptun în 1846, inclusiv într-un memoriu din 1880 semnat de D. Kirkwood și, mai târziu, într-o lucrare din 1946, scrisă de astronomul american Clyde Tombaugh, cel care a fost responsabil cu descoperirea lui Pluto în 1930.

Printre studiile mai recente se numără studii din 2016 și 2017 care prezintă dovezi pentru existența Planetei 9, primul dintre acestea fiind coautorat de Dr. Brown.

Acest studiu cel mai recent marchează cea mai completă investigație de restrângere a locației Planetei Nouă.

Astronomii au găsit un super-Pământ! Planeta ar putea fi locuibilă