Home » Știință » Marte are gheață cât să acopere toată planeta cu apă

Marte are gheață cât să acopere toată planeta cu apă

Foto: ESA/DLR/FU BErlin, CC BY-SA 3.0 IGO
Publicat: 24.01.2024

Datele noi provenite de la sonda de orbitare Mars Express a Agenției Spațiale Europene (ESA) sugerează că Marte are gheață într-o depunere masivă numită Formațiunea Medusae Fossae (MFF) cât pentru a acoperi întreaga planetă într-un ocean cu o adâncime cuprinsă între 1,5 și și 2,7 metri dacă s-ar topi.

Oamenii de știință susțineau anterior că exista o șansă ca depunerea să fie în mare parte alcătuită din cenușă vulcanică. Dar având în vedere cele mai recente descoperiri, este mult mai probabil să fie alcătuită din apă înghețată, mai ales datorită caracteristicilor sale geografice care seamănă cu cele găsite la capetele polare ale planetei.

„Materialul uscat, indiferent ce ar fi, pur și simplu nu se potrivește”, a declarat Tom Watters, cercetător senior la Institutul Smithsonian (SUA) și autor principal al unui nou studiu publicat în revista Geophysical Research Letters.

Marte are gheață cât să acopere cu apă întreaga planetă

„Nu putem găsi alt material în afară de apa înghețată care să se potrivească cu proprietățile electrice și care să aibă și această stratificare pe care o descoperim”, a continuat el, citat de Futurism.

Este o descoperire nouă deosebit de interesantă deoarece reprezintă cea mai mare depunere de gheață găsită în apropierea ecuatorului Planetei Roșii, transformând-o într-o locație potențial fascinantă pentru viitorii exploratori.

„Am explorat MFF din nou folosind date mai recente de la radarul MARSIS al Mars Express și am constatat că Marte are gheață chiar mai groasă decât credeam: până la 3,7 kilometri”, a spus Watters într-un comunicat al Agenției Spațiale Europene despre lucrare.

„În mod captivant, semnalele radar se potrivesc cu ceea ce am aștepta să vedem de la gheața stratificată și sunt similare cu semnalele pe care le vedem de la capetele polare ale lui Marte, despre care știm că sunt foarte bogate în gheață”, a declarat cercetătorul.

Suprafața formațiunii este alcătuită din caracteristici geografice care au fost probabil formate de vânt, având sute de kilometri în diametru și câțiva kilometri în înălțime.

Ce arată noi date?

Deși măsurătorile inițiale din 2007 sugerau posibilitatea ca regiunea să fie alcătuită din gheață, oamenii de știință nu puteau exclude posibilitatea ca aceasta să fie o acumulare masivă de praf purtat de vânt, cenușă vulcanică sau sediment.

„Dată fiind adâncimea sa, dacă MFF ar fi pur și simplu o imensă grămadă de praf, ne-am aștepta să se compacteze sub propria greutate. Asta ar crea ceva mult mai dens decât ceea ce vedem cu MARSIS”, a spus coautorul Andrea Cicchetti, de la Institutul Național pentru Astrofizică din Italia.

Concluzia: MFF este alcătuită din straturi de praf și gheață.

Dar există o problemă majoră: depunerile de gheață ale formațiunii sunt blocate sub câteva sute de metri de praf sau cenușă, ceea ce face dificil accesul pentru orice viitor explorator de pe Marte. Și rămân multe alte întrebări.

„Această analiză recentă contestă înțelegerea noastră despre Formațiunea Medusae Fossae și ridică la fel de multe întrebări precum răspunsuri. Cât timp a trecut de când s-au format aceste depozite de gheață și cum era Marte la acea vreme?”, a spus Colin Wilson, cercetător responsabil de proiectul Mars Express.

„Dacă se confirmă că este apă înghețată, aceste depozite masive ar schimba înțelegerea noastră despre istoria climatică a planetei Marte. Orice rezervor de apă antică ar fi o țintă fascinantă pentru explorarea umană sau robotică”, a adăugat el.

Japonia nu renunță! Sonda SLIM trimisă pe Lună mai are o șansă