Home » Știință » Astronomii au descoperit o planetă „cu coadă”

Astronomii au descoperit o planetă „cu coadă”

Foto: Shutterstock
Publicat: 21.01.2024

Astronomii au observat o planetă cu o coadă lungă de 563.270 de kilometri din heliu; exoplaneta misterioasă orbitează în jurul unei stele situate la aproximativ 160 de ani-lumină distanță.

Această planetă cu coadă lungă, botezată WASP-69b, are o densitate mult mai mică decât Jupiter și se rotește în jurul stelei sale la fiecare 3,9 zile terestre. Din cauza proximității, suprafața sa se încălzește la o temperatură uluitoare de 9.704 grade Celsius, motiv pentru care și alte planete similare au primit porecla de „Jupiter Fierbinte”.

Coada neobișnuită a acestei exoplanete are o lungime de 1,5 din distanța dintre Pământ și Lună.

O planetă cu coadă le-a atras atenția astronomilor

„Majoritatea Jupiterilor Fierbinți sunt în pierdere de masă în acest mod, dar nu toți au cozi”, a spus Dakotah Tyler, doctorand în astrofizică la Universitatea California (SUA) și coautor al studiului publicat în The Astrophysical Journal.

„Singurul mod de a obține coada este dacă ai un vânt stelar excesiv care o modelează și o sculptează, practic ca o cometă”, a adăugat el, referindu-se la particulele încărcate care provin de la steaua planetei.

Tyler și colegii săi au folosit observații de la Observatorul Keck din Hawaii pentru a confirma suspiciunile anterioare conform cărora WASP-69B ar putea avea o coadă de heliu.

Cât timp va exista această planetă?

Astronomii încercau, de asemenea, să afle motivul absenței suspecte a obiectelor de dimensiunea lui Neptun (diametrul lui Jupiter este de aproape de trei ori cât cel al lui Neptun) care orbitează în jurul stelelor lor la orbite similar de strânse. O posibilitate este că aceste obiecte mult mai mici nu le pot supraviețui radiațiilor provenite de la steaua lor părinte, scrie Futurism.

Cu toate acestea, planetele de tipul Jupiter Fierbinte par să fie suficient de mari pentru a înfrunta acest vânt stelar, iar atmosferele lor rezistă mai mult în comparație cu exoplanetele de dimensiunea lui Neptun.

Conform calculelor echipei, WASP-69b ar putea pierde 200.000 de tone de masă pe secundă. Chiar dacă sună ca o cantitate mare, planeta ar trebui să poată să-și mențină atmosfera pe durata de viață a stelei sale gazdă.

Această planetă pufoasă și fierbinte le-ar putea oferi astronomilor informații importante despre evoluția exoplanetelor.

Eșec pentru Peregrine 1, prima misiune privată americană pe Lună! Nu mai există „nicio șansă” de aselenizare

Noul instrument cu care NASA vrea să studieze planeta Marte

Imagini fabuloase cu lansarea rachetei Vulcan Centaur! De ce au apărut flăcări albastre?

Viteza vântului pe Jupiter, măsurată cu Telescopul Foarte Mare din Chile