Home » Știință » Ar putea fi vaccinul împotriva tuberculozei cea mai ieftină armă în lupta cu boala Alzheimer?

Publicat: 12.03.2024

Descoperirile științifice pot apărea din cele mai ciudate situații. La începutul anilor 1900, în Franța, medicul Albert Calmette și veterinarul Camille Guérin au încercat să descopere cum se transmite tuberculoza bovină.

Pentru a face acest lucru, ei au trebuit mai întâi să identifice o modalitate de a cultiva bacteria. Cartofii feliați (gătiți cu bilă de bou și glicerină) s-au dovedit a fi mediul perfect.

Totuși, pe măsură ce bacteriile se dezvoltau, Calmette și Guérin au fost surprinși să constate că fiecare generație își pierdea o parte din virulență. Animalele infectate cu microbul (crescut prin mai multe generații ale culturii lor) nu se mai îmbolnăveau, dar erau protejate împotriva tuberculozei sălbatice.

Vaccinul care ar putea deveni cea mai ieftină armă împotriva Alzheimer

În 1921, cei doi au testat acest potențial vaccin pe primul lor pacient uman: un bebeluș a cărui mamă tocmai murise din cauza bolii. A funcționat, iar rezultatul a fost vaccinul Bacille Calmette-Guérin (BCG), care a salvat milioane de vieți.

Calmette și Guérin nu și-ar fi putut imagina niciodată că cercetările lor îi vor inspira pe oamenii de știință care au investigat un cu totul alt tip de boală mai mult de un secol mai târziu. Și totuși, exact acest lucru se întâmplă, cu o serie de studii interesante care indică faptul că BCG poate proteja oamenii împotriva apariției bolii Alzheimer.

În cazul în care rezultatele preliminare se confirmă în studiile clinice, acesta ar putea fi una dintre cele mai ieftine și mai eficiente arme în lupta noastră împotriva demenței. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, 55 de milioane de persoane suferă în prezent de demență, cu aproximativ 10 milioane de cazuri noi în fiecare an. Boala Alzheimer este de departe cea mai frecventă formă, reprezentând aproximativ 60%-70% din cazuri. Aceasta se caracterizează prin aglomerări de o proteină numită amiloid beta, care se acumulează în creier, ucigând neuronii și distrugând conexiunile sinaptice dintre celule, potrivit The Guardian.

Vaccinul împotriva TBC, de exact și împotriva altor boli

Ar putea vaccinurile existente, cum ar fi BCG, să ofere o alternativă eficientă? Ideea poate părea exagerată, dar zeci de ani de cercetări arată că BCG poate avea beneficii surprinzătoare și de amploare care depășesc cu mult scopul său inițial. Pe lângă faptul că îi protejează pe oameni împotriva tuberculozei, vaccinul pare să reducă și riscul multor alte infecții. Într-un studiu clinic recent, BCG a înjumătățit șansele de a dezvolta o infecție respiratorie în următoarele 12 luni, în comparație cu persoanele care au primit un placebo.

BCG este, de asemenea, utilizat ca tratament standard pentru formele de cancer de vezică urinară. Odată ce bacteriile atenuate au ajuns în organ, ele declanșează sistemul imunitar pentru a elimina tumorile, care până atunci trecuseră neobservate.

O imunitate antrenată ar putea reduce riscul bolii Alzheimer

Există motive întemeiate pentru a crede că o imunitate antrenată ar putea reduce riscul apariției bolii Alzheimer. Prin întărirea apărării organismului, aceasta ar putea ajuta la menținerea la distanță a agenților patogeni înainte ca ei să ajungă la creier. De asemenea, ar putea determina celulele imunitare proprii ale creierului să elimine mai eficient proteinele beta amiloide, fără a provoca un foc prietenesc asupra țesutului neuronal sănătos.

Studiile pe animale oferă unele dovezi provizorii. De exemplu, șoarecii de laborator imunizați cu BCG au redus inflamația cerebrală. Acest lucru are ca rezultat o cogniție considerabil mai bună, în condițiile în care alți șoareci de aceeași vârstă încep să prezinte un declin constant al memoriei și al învățării.

Boala Alzheimer ar putea fi cauzată de o particulă din aer

Grăsimea abdominală poate afecta sănătatea creierului persoanelor cu risc crescut de Alzheimer

Unele simptome ce par inofensive sau bizare pot indica, de fapt, boala Alzheimer

Care este mâncarea delicioasă care ne crește riscul de Alzheimer?