Home » Știință » Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?

Cum au trecut razele cosmice prin atmosfera Pământului acum 41.000 de ani?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 27.04.2024

Câmpul magnetic al Pământului protejează planeta noastră de atacul radiațiilor cosmice care trec prin spațiu și, în același timp, ne protejează de particulele încărcate, aruncate de Soare.

Dar câmpul geomagnetic nu este staționar. Nu numai că nordul magnetic se clatină, îndepărtându-se de nordul adevărat (o locație definită geografic), dar, ocazional, se și răstoarnă.

În timpul acestor inversări, nordul devine sud, sudul devine nord, iar în acest proces, intensitatea câmpului magnetic scade.

Dar există și ceea ce se numește ,,excursii ale câmpului magnetic”, perioade scurte în care intensitatea câmpului magnetic scade și dipolul (sau cei doi poli magnetici) cu care suntem familiarizați poate dispărea, fiind înlocuit cu mai mulți poli magnetici.

Excursia Laschamps, care a avut loc în urmă cu aproximativ 41.000 de ani, este printre cele mai bine studiate, scrie EurekAlert.

O mulțime de raze cosmice care ajung în atmosfera Pământului

Ea se caracterizează printr-o intensitate scăzută a câmpului magnetic, ceea ce implică o protecție mai mică a suprafeței Pământului împotriva razelor spațiale dăunătoare.

Perioadele de intensitate scăzută a câmpului magnetic ar putea fi corelate cu tulburări majore în biosferă.

Pentru a vedea când razele cosmice au bombardat puternic suprafața Pământului, oamenii de știință pot măsura radionuclizii cosmogeni în gheață și sedimente marine.

Acești izotopi speciali sunt produși de interacțiunea dintre razele cosmice și atmosfera Pământului; ei se nasc din razele cosmice, de aceea sunt cosmogeni.

O intensitate foarte scăzută a câmpului magnetic

Perioadele în care intensitatea câmpului paleomagnetic este mai mică – mai puțin ecranare – ar trebui să fie corelate cu rate mai mari de producție de radionuclizi cosmogeni în atmosferă.

Sanja Panovska, cercetătoare la GFZ Potsdam, Germania, își va prezenta descoperirile privind relația dintre intensitatea câmpului paleomagnetic și nuclizii cosmogeni în timpul excursiei Laschamps, cu accent pe climatul spațial, săptămâna viitoare, în cadrul Adunării Generale 2024 a Uniunii Europene de Geoștiințe (EGU).

Variațiile radionuclizilor cosmogeni, cum ar fi beriliu-10, oferă o aproximare independentă a modului în care s-a schimbat intensitatea paleomagnetică a Pământului. Într-adevăr, Panovska a constatat că rata medie de producție de beriliu-10 în timpul excursiei Laschamps a fost de două ori mai mare decât producția actuală, ceea ce implică o intensitate foarte scăzută a câmpului magnetic și o mulțime de raze cosmice care ajung în atmosfera Pământului.

Așezare subterană grecească veche de 2.500 de ani, dezvăluită cu raze cosmice