Home » Știință » Erupție excepțional de rară pe suprafața Soarelui! O furtună solară se îndreaptă spre Pământ

Credit foto: NASA/SDO/AIA
Publicat: 25.04.2024

O erupție excepțional de rară, de fapt patru erupții simultane, a avut loc pe suprafața Soarelui. Evenimentul ar fi trimis și o furtună solară înspre Pământ care ar putea lovi planeta noastră în zilele următoare.

Erupția în patru părți a început în jurul orei 08:00 (ora României), în dimineața zilei de marți, 23 aprilie 2024, potrivit imaginilor obținute cu Solar Dynamics Observatory al NASA. Exploziile aproape simultane au provenit din trei pete solare și un filament magnetic, adică o buclă de plasmă suspendată deasupra suprafeței solare, situat între cele trei pete solare.

Exploziile au făcut parte dintr-o singură erupție, cunoscută cercetătorilor drept erupție solară simpatetică. Acest tip de explozie solară are loc atunci când petele solare sau filamentele sunt legate de bucle masive ale câmpului magnetic deasupra suprafeței Soarelui. Atunci când este detonată, restul îi urmează rapid exemplul.

„Cel puțin o parte din rămășițe să lovească Pământului”

Aproape în toate cazurile, erupțiile simpatetice includ doar două erupții legate, care pot varia în intensitate de la mici explozii de clasă X și până la cele mai puternice erupții pe care le poate produce Soarele. În cazul de față, însă, exploziile au fost de două ori mai multe decât de obicei, ceea ce înseamnă că evenimentul a fost o erupție „super-simpatetică”, potrivit LiveScience.

Nu este clar deocamdată cât de puternică a fost explozia. Totuși, cercetătorii cred că există o șansă reală ca „cel puțin o parte din rămășițe să lovească Pământului”, arată Spaceweather.com.

Resturile vor fi sub formă de plasmă și radiații lansate de una dintre erupții, cunoscute sub formă de ejecție de masă coronală. Dacă va fi confirmat, atunci ejecția va lovi planeta noastră în următoarele zile și va declanșa aurore puternice în apropiere de polii magnetici.

A treia erupție solară simpatetică din 2024

Aceasta este cel puțin a treia erupție solară simpatetică din 2024 în urma unor explozii din ianuarie și o explozie dublă de clasă X din martie.

Erupțiile solare simpatetice apar de obicei în timpul sau în jurul maximului solar, adică cea mai activă fază din ciclul solar de 11 ani. Unii oameni de știință cred că punctul maxim ar fi început deja, cu aproximativ un an mai devreme decât s-a preconizat inițial.

Într-o bună zi, Soarele zombi ar putea destrăma Pământul

Un nou record mondial pentru „Soarele Artificial” al Coreei de Sud!

O teorie halucinantă spune că Soarele ar fi conștient