Home » Știință » Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”

Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 26.04.2024

Galileo Galilei, născut în 1564 în Pisa, Italia (primul din cei șase copii din familie) a fost unul dintre cei mai renumiți matematicieni, astronomi și fizicieni, personalitate care a jucat un rol esențial în modelarea științei moderne.

Descoperirile sale revoluționare și ideile inovatoare au contestat credințele de lungă durată reprezentative timpului său, deschizând calea pentru generațiile viitoare de oameni de știință.

Printre realizările sale notabile se numără îmbunătățirea telescopului, observații ale corpurilor cerești, experimente asupra corpurilor în cădere, formularea legilor mișcării și dezvoltarea unei noi metode științifice bazate pe experiment și observație.

Unul dintre aspectele importante din viața lui Galileo Galilei

La 16 ani, Galileo Galilei a intrat la Universitatea din Pisa pentru a studia medicina, însă nu după mult timp a ales matematica în locul ei pe care, de asemenea, a abandonat-o înainte să-și ia o diplomă, din cauza unor constrângeri financiare. Cu toate acestea, Galileo a continuat să cerceteze matematica în mod independent și ca tutore până în 1589, când s-a întors triumfător la catedră, în calitate de profesor de matematică.

„Nu mă simt obligat să cred că același Dumnezeu care ne-a înzestrat cu simț, rațiune și intelect a intenționat să renunțăm la utilizarea lor.” (Galileo Galilei)

Unul dintre aspectele importante din viața lui Galileo Galilei a fost inclusiv acela legat de evenimentele care au avut loc în perioada 1633-1634, când renumitul astronom și fizician italian a fost judecat de Inchiziția Romană pentru susținerea teoriei heliocentrice.

Galileo Galilei a susținut teoria heliocentrică

În secolul al XVII-lea, concepția dominantă era teoria geocentrică, care susținea că Pământul este centrul universului și că Soarele și planetele se învârtesc în jurul său. Galileo Galilei a susținut teoria heliocentrică, care afirmă că Pământul se învârte în jurul Soarelui. În 1616, Inchiziția Romană a emis o interdicție împotriva cărții lui Galileo, „Discorsi e Dimostrazioni Matematiche, intorno a due nuove scienze”, care prezenta argumente în favoarea heliocentrismului, Galileo fiind avertizat să nu mai susțină ori să promoveze această teorie.

În 1632, Galileo a publicat o lucrarea „Dialog despre cele două sisteme principale ale lumii”, în care a pus în scenă un dialog între personaje care reprezentau argumentele heliocentrismului și geocentrismului. Această lucrare a fost percepută ca o încălcare a avertismentului primit anterior. Ca urmare, Galileo a fost convocat în fața Inchiziției în 1633, fiind acuzat de erezie și de încălcarea interdicției anterioare. Galileo a fost găsit vinovat și a primit o sentință de detenție la domiciliu, care a fost ulterior înlocuită cu o formă de rezidență supravegheată. În urma procesului, majoritatea lucrărilor sale au fost interzise, iar Galileo a fost marginalizat în comunitatea științifică.

Procesul lui Galileo Galilei

Se spune că în timpul procesului său, Galileo Galilei ar fi spus în șoaptă: „Eppur si muove!” –  („Totuși se mișcă!”), prima atribuire directă a citatului lui Galileo datând de la 125 de ani după proces, cu toate că aceste cuvinte apar într-o pictură cu el din 1634, pe un perete din spatele său.

Atunci când a început procesul intentat împotriva lui, Galileo Galilei avea 70 de ani, după anunțarea condamnării mai trăind 9 ani, perioadă în care a scris despre primele sale experimente, notițele sale fiind strânse într-o lucrare științifică (ultima, de altfel). În perioada detenției la domiciliu, atunci când și-a continuat munca de cercetare lucrând și scriind despre teoriile sale, lui Galileo Galilei a început să i se încețoșeze vederea, până în 1638 astronomul devenind complet orb, aparent din cauza cataractei și a glaucomului.

Între 1589 și 1610, Galileo a predat matematică la universitățile din Pisa și Padova, perioadă în care a inițiat experimentele cu corpurile în cădere care au reprezentat cea mai importantă contribuție a sa adusă fizicii.

Părintele științei moderne

În 1609, Galileo, impresionat și inspirat de un proiect olandez, și-a construit primul telescop, un an mai târziu, cu ajutorul propriului său instrument, reușind să descopere patru noi „stele” ce orbitează în jurul planetei Jupiter, de altfel cele mai mari patru luni ale planetei. Despre descoperirea sa, Galileo Galilei a scris în „Siderius Nuncius”, tratat care l-a făcut celebru în Italia. Galileo Galilei a fost numit matematicianul și filozoful familiei Medici.

Galileo Galilei a murit la Arcetri, lângă Florența, Italia, la 8 ianuarie 1642, la vârsta de 77 de ani, după ce a suferit de palpitații cardiace și febră. În ciuda provocărilor cu care s-a confruntat, Galileo a continuat să pledeze pentru modelul heliocentric, contribuind în cele din urmă la acceptarea în cele din urmă a acestei idei revoluționare.

În 1758, Biserica Catolică și-a schimbat poziția, ridicând interdicția de a preda sistemul solar centrat pe Soare, iar în 1992 (abia în 1992…) a recunoscut în mod oficial eroarea în felul în care a fost crucificat Galileo Galilei pentru credințele sale.

Galileo Galilei, părintele științei moderne, a adus contribuții majore în domeniile fizicii, astronomiei, cosmologiei, matematicii și filozofiei. Galileo a inventat un telescop îmbunătățit care i-a permis să observe și să descrie lunile lui Jupiter, inelele lui Saturn, fazele lui Venus, petele solare și suprafața lunară accidentată. Mintea sa sclipitoare, descoperirile și teoriile pe care le susținea l-au plasat într-un cerc elitist dar, în același timp, i-au sporit numărul de dușmani din cadrul Bisericii Catolice.

Unul dintre fondatorii științei moderne

Este considerat unul dintre fondatorii științei moderne, aducând schimbări majore în înțelegerea noastră asupra lumii fizice. Prin experimentele sale, Galileo a formulat principiile fundamentale care guvernează mișcarea obiectelor. A demonstrat că viteza de cădere a obiectelor este independentă de masa acestora, contrazicând teoria lui Aristotel potrivit căreia obiectele mai grele cad mai repede. Această intuiție a dus la formularea legii căderii libere, care afirmă că toate obiectele aflate în apropierea suprafeței Pământului cad cu aceeași accelerație.

Galileo a dezvoltat, de asemenea, conceptul de inerție, care afirmă că un obiect aflat în repaus rămâne în repaus dacă nu este supus acțiunii unei forțe externe. Acest principiu a pus bazele primei legi a mișcării a lui Isaac Newton, cunoscută sub numele de legea inerției.

Galileo a avut trei copii cu Marina Gamba, cu care nu s-a căsătorit niciodată – două fiice, Virginia (mai târziu „Sora Maria Celeste”) și Livia Galilei, și un fiu, Vincenzo Gamba. În ciuda problemelor pe care le-a avut Galileo Galilei cu Biserica Catolică, ambele fiice ale lui au devenit călugărițe într-o mănăstire de lângă Florența.

Astăzi, în Floneța, în cinstea mareului Galileo Galileu, este deschis Muzeul Galileo care găzduiește cea mai mare colecție din lume de  instrumente și alte obiecte ale lui Galileo, inclusiv două telescoape care au supraviețuit timpului și care continuă să inspire mințile luminate ale științei.

„Am descoperit în ceruri multe lucruri care nu fuseseră văzute înainte de epoca noastră” (Galileo Galilei, 1615).

Gian Domenico Cassini, cel mai mare astronom al secolului al XVII-lea, după Kepler

Nicolaus Copernicus, „părintele astronomiei moderne” și al Teoriei Heliocentrice

Ce au descoperit astronomii din Galați atunci când au studiat o stea din constelația Fecioara?