Home » Știință » Ce au descoperit astronomii din Galați atunci când au studiat o stea din constelația Fecioara?

Publicat: 07.03.2024

O descoperire importantă a fost făcută la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Științele Naturii „Răsvan Angheluță” din municipiul Galați.

„O echipă de astronomi de la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Științele Naturii Răsvan Angheluță, instituție în subordinea Consiliului Județean Galați, a făcut o descoperire importantă în domeniul astronomiei observaționale”, arată un comunicat remis DESCOPERĂ.ro.

Cu ajutorul informațiilor obținute de telescopul spațial TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), astronomii din Galați au descoperit că o stea considerată „constantă în luminozitate” este de fapt variabilă.

Este vorba despre steaua Heze (din sistemul stelar binar Zeta Virginis), aflată la 74 de ani-lumină distanță de Soare, în constelația Fecioara (lat. Virgo) și vizibilă cu ochiul liber.

„Chiar și stelele pe care le vedem în fiecare noapte pot ascunde secrete neașteptate”

„Această stea, cu o magnitudine de 3,37 V, a fost clasificată ca fiind de tip Delta Scuti, prezentând o variabilitate cu o amplitudine de 0,009 magnitudini și o perioadă principală de 0,097112 zile. Aceasta înseamnă că steaua prezintă oscilații periodice în luminozitate, caracteristice pentru această clasă de stele variabile”, mai arată comunicatul transmis de Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic din Galați.

„Descoperirea subliniază faptul că chiar și stelele pe care le vedem în fiecare noapte fără ajutorul telescoapelor pot ascunde secrete neașteptate despre universul nostru”, potrivit sursei mai sus menționate.

De ce sunt importante stelele variabile?

„Variabilități la stele vizibile cu ochiul liber au fost de asemenea descoperite utilizând observații fotometrice realizate cu telescopul Ritchey–Chrétien f/8 având diametrul oglinzii principale de 400 mm de la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Științele Naturii Răsvan Angheluță Galați. Un bun exemplu fiind stelele HD 46089 cu magnitudinea de 5,21 V din constelația Licornul (Monoceros) și HD 33564 cu magnitudinea de 5,08 V din constelația Girafa (Camelopardalis)”, continuă comunicatul.

astronomii din Galați
Sursa foto: TheSkyLive.com/Ovidiu Tercu

Magnitudinea unei stele reprezintă luminozitatea sa, iar variabilitatea înseamnă schimbări ale luminozității (magnitudinii). Observațiile cu stele variabile sunt importante pentru că ne pot oferi informații despre proprietățile stelare, cum ar fi masă, luminozitate, temperatură și evoluție, iar unele dintre aceste date ar fi dificil sau chiar imposibil de obținut în alt mod, potrivit AAVSO.

Ovidiu Tercu, coordonatorul Observatorului Astronomic din Galați a făcut toate aceste descoperiri alături de Gabriel Neagu, membru al Astroclubului „Călin Popovici”, principalul program educațional care își desfășoară activitatea în cadrul Compartimentului Planetariu/Observator Astronomic.

Astronomii din Galați au confirmat că unele stele ar ascunde „variabilități necunoscute”

Totodată, astronomii au anunțat că rezultatele le-au confirmat bănuiala că unele stele observate cu ochiul liber ar putea ascunde „variabilități necunoscute, provocându-ne să reevaluăm cunoștințele anterioare despre stabilitatea luminozității acestor stele”.

În final, cercetătorii speră că astfel de reușite vor crește interesul publicului larg pentru astronomie, având în vedere faptul că până și astronomii amatori pot face descoperiri științifice importante.

Cel mai productiv observator astronomic din România

Observatorul Astronomic din Galați a fost inaugurat în 2010 și este dotat cu 12 instrumente optice. Până acum, cercetătorii de aici au observat peste 1.100 de obiecte (asteroizi și comete) și au efectuat peste 12.000 măsurători de poziții, dintre care peste 5.400 de măsurători de poziții raportate pentru asteroizi din apropierea Pământului (Near-Earth Asteroids).

În anul 2012, de la Observatorul Astronomic Galați au fost observate pentru prima oară în România planete extrasolare (adică planete ce se rotesc în jurul altor stele). De asemenea, în anul 2013, observatorul din Galați a ocupat locul 8 în Europa și locul 40 în topul mondial al observațiilor cu asteroizi și comete, fiind cel mai productiv observator astronomic din România în ceea ce privește observațiile cu astfel de obiecte. Tot aici, astronomii au descoperit și 25 de stele variabile.

Astronomii au găsit mai multă apă decât în oceanele Pământului într-un loc în care se formează planete