Home » D:News » Enigma aurului: moartea unor stele a dat naştere aurului de pe Pământ?

Enigma aurului: moartea unor stele a dat naştere aurului de pe Pământ?

Publicat: 18.07.2013
Originea aurului din Univers este enigmatică, de vreme ce el nu se formează în stele obişnuite, precum elementele mai uşoare, ca fierul şi carbonul. Un studiu recent propune o ipoteză explicativă: întrega cantitate de aur existentă pe Terra îşi are originea în coliziunile nucleelor superdense ale unor stele moarte.

Ciocnirile unor stele neutronice – nucleele extrem de dense ale unor stele care au explodat – ar putea cataliza formarea metalului preţios.

„Cantitatea de aur produsă şi expulzată în timpul contopirii a două stele neutronice ar putea fi de 10 ori cât masa Lunii”, estimează Edo Berger, de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), conducătorul studiului.

Cercetătorii au studiat o explozie de raze gamma – un tip de explozie care se numără printre cele mai „strălucitoare” din Univers, deoarece emite o cantitate enormă de radiaţii -, observată de sonda orbitală Swift a NASA în luna iunie a acestui an.

Explozia de raze gamma, numitpă GRB 130603B, este localizată la cca. 3,9 miliarde de ani-lumină de Pământ şi a durat mai puţin de două zecimi de secundă. După eveniment, cercetătorii au observat că explozia a dat naştere unei luminozităţi care scădea treptat în intensitate şi era dominată de lumina infraroşie.

Specialiştii cred că această strălucire luminoasă provine de la „elemente radioactive exotice”, care s-ar fi putut forma din materia bogată în neutroni împrăştiată în Univers prin coliziuniea a două stele neutronice.

Aurul est rar pe Pământ deoarece este rar în Univers, în general. În ansamblu, cercetătorii estimează că impactul stelelor ar fi expulzat o cantitate de materie egală cu aproximativ o zecime din masa Soarelui, din care o parte ar putea fi aur.

Combinând estimările cantităţii de aur produse într-o singură explozie de raze gamma cu numărul de astfel de explozii care au avut loc de-a lungul existenţei Universului, se poate conchide că tot aurul din Univers ar putea proveni din astfel de explozii de raze gamma, cred cercetătorii.

Sursa: FOXNews