Home » D:News » Oamenilor infirmi le-ar putea creşte la loc membrele pierdute. Descoperirea care dă speranţă cercetătorilor

Publicat: 09.02.2014
Reuşita unei echipe de cercetători de la Institutul Max Planck de Biologie Celulară Moleculară şi Genetică din Dresda poate da speranţe persoanelor infirme. Savanţii cred că în curând oamenii cu membre amputate îşi vor putea regenera mâna sau piciorul pierdut.

Biologii au reuşit să modifice mecanismul de regenerare celulară al unui vierme, astfel încât acesta îşi poate regenera acum capul, după ce îi este tăiat. Este vorba de un vierme din specia Dendrocoelum lacteum, care în mod normal nu are această capacitate de regenerare.

Cercetătorii au studiat atent speciile care îşi pot reface singure membrele pierdute, cum sunt viermii plaţi Schmidtea mediterranea sau peştii zebră.

Ei nu au reuşi să afle de ce unele specii de animale au această abilitate extraordinară, în timp ce altele nu o au, spune Jochen Rink, coordonatorul grupului de cercetători.

Totuşi, faptul că au reuşit să obţină în laborator această calitate la un vierme dă speranţe că în curând şi oamenii ar putea beneficia de o soluţie similară.

„La viermele Dendrocoelum lacteum am observat o componentă moleculară esenţială, care decide dacă o parte a corpului poate fi refăcută sau nu. Am manipulat genetic acest circuit molecular, astfel încât a ajuns la o capacitate de regenerare completă”, explică Rink.

Viermii plaţi din specia Schmidtea mediterranea sunt un mare mister pentru biologi, ei având în mod natural o capacitate extraordinară de refacere. Dacă un vierme este tăiat în 200 de bucăţi, din acestea vor apărea 200 de viermi noi.

Mai mult, biologii au observat că viermii îşi păstrează chiar şi vechile amintiri după ce capul le creşte la loc, aşa cum reiese dintr-un studiu anterior, realizat la Universitatea Tufts din Boston.

O altă specie de vierme plat, Dendrocoelum lacteum, deşi este un înrudită cu Schmidtea mediterranea, nu are deloc această capacitate de regenerare.