Home » D:News » NASA transmite în timp real imagini cu Terra văzută de pe ISS (VIDEO)

NASA transmite în timp real imagini cu Terra văzută de pe ISS (VIDEO)

Publicat: 07.05.2014
NASA a lansat un serviciu de streaming care transmite imagini cu Terra 24 de ore din 24 şi 7 zile din 7, văzută de pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), în timp real, cu ajutorul a patru camere video de înaltă definiţie, informează dailymail.co.uk.

De la începutul erei spaţiale, doar câteva zeci de astronauţi au intrat în clubul select al oamenilor care au putut să vadă Pământul din spaţiu. Internauţii din lumea întreagă sunt invitaţi să se alăture acestei aventuri graţie unor camere video ce au fost amplasate în exteriorul Staţiei Spaţiale Internaţionale.

Proiectul High Definition Earth Viewing (HDEV) lansat de NASA permite internauţilor să vadă imagini din spaţiu cu planeta noastră în timp ce ISS se roteşte în jurul Terrei.

Cele patru camere video de înaltă definiţie au fost instalate pe Columbus External Facility, două console identice în forma literei „L” aflate în exteriorul staţiei, la bordul cărora au loc diverse experimente ştiinţifice. Deşi scopul principal al misiunii este acela de a analiza capacitatea acestor dispozitive electronice de a „supravieţui” şi de a funcţiona în vidul spaţial, savanţii de la NASA au în vedere şi o serie de beneficii educaţionale.

Live streaming video by Ustream

Experimentul a debutat pe 18 aprilie 2014, odată cu lansarea capsulei spaţiale Dragon, fabricată de compania SpaceX, la bordul căreia s-au aflat cele patru camere video. Acestea au fost instalate la exteriorul ISS pe 30 aprilie.

Utilizatorii sunt sfătuiţi să nu intre în panică dacă ecranul pe care urmăresc această transmisiune este negru, deoarece ISS efectuează o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, iar aproximativ jumătate din această perioadă de timp este petrecută de staţie în întuneric, în partea în care pe planeta noastră este noapte.

Totodată, semnalul video se întrerupe uneori, dar, în general, serviciul de streaming este funcţional şi operează corect.

Studenţii americani au contribuit la realizarea designului unora dintre componentele camerelor video în cadrul programului „High Schools United with NASA to Create Hardware” (HUNCH). Alte echipe de elevi şi studenţi se ocupă cu administrarea streamingului video de pe Terra pe măsură ce acele camere video transmit imagini la sol în timp real.

Una dintre camere este îndreptată spre Terra (nadir), a doua este fixată înspre înainte, pe direcţia în care se deplasează ISS, iar ultimele două sunt îndreptate spre înapoi (zenit). Cele patru camere video transmit fiecare imagini fixe şi nu au posibilitatea de a face zoom.

Cele patru camere video nu sunt totuşi complet expuse în faţa condiţiilor vitrege din spaţiu, întrucât sunt închise în cutii presurizate conţinând azot solid.

Proiectul HDEV va rămâne operaţional până în octombrie 2015.

NASA va lansa în a doua jumătate a acestui an un alt proiect video, denumit Urthcast, instalat tot pe ISS, ce va permite publicului larg să facă zoom pe imaginile cu Terra ce vor fi difuzate de un streaming video de înaltă definiţie. Acest experiment va permite utilizatorilor de internet să urmărească, în timp real, imagini din spaţiu cu evenimente care se petrec pe planeta noastră.

Surse: Mediafax, Daily Mail, NASA