Home » D:News » A fost descoperit un pterozaur ce seamănă cu creaturile din filmul „Avatar”

A fost descoperit un pterozaur ce seamănă cu creaturile din filmul „Avatar”

Publicat: 12.09.2014
O nouă specie de pterozaur, cu craniul alungit şi guşă asemănătoare celei de pelican, a fost identificată recent de oamenii de ştiinţă şi a fost denumită după o specie fictivă de vieţuitoare înaripate din filmul SF "Avatar", regizat de James Cameron, informează AFP.

Aceste reptile zburătoare erau înzestrate cu o guşă precum cea de pelican, care le ajuta să îşi prindă prada în apă, afirmă cercetătorii. Noua specie a fost denumită „Ikrandraco avatar”, iar acest nume face referire la filmul ştiinţifico-fantastic „Avatar” (2009), care a adus pe marele ecrean creaturile imaginare „Ikran”, al căror aspect fizic era inspirat din morfologia pterozaurilor. „Draco” înseamnă „dragon” în limba latină.

Pterozaurii sunt consideraţi primele vertebrate care au fost capabile să zboare. Ei aveau aripi care puteau să ajungă la anverguri de până la 15 metri, dar unii dintre ei erau de mărimi mult mai mici. Au apărut în triasicul superior (în urmă cu 220 milioane de ani) şi au dispărut la sfârşitul cretacicului (în urmă cu 65 milioane de ani).

Noua specie, descrisă în revista Scientific Reports, a fost descoperită în nord-estul Chinei în depozitele datând din cretacicul inferior (în urmă cu 120 milioane de ani). Cercetătorii au lucrat pe baza a două schelete fosilizate incomplete, găsite în localităţi apropiate.

Ikrandraco avatar prezintă „o morfologie a craniului şi a maxilarului specifică”, au subliniat Xiaolin Wang, cercetător la Academia de Ştiinţe din Beijing, şi Alexandre Kellner, cercetător la Muzeul Naţional şi la Universitatea Federală din Rio de Janeiro.

Craniul acelor reptile zburătoare este alungit şi nu prezintă creastă, spre deosebire de alţi pterozauri. În schimb, maxilarul inferior prezintă o creastă dentară importantă, în forma chilei de vapor, având în partea din spate un fel de cârlig care ar fi putut să susţină o membrană dezvoltată în forma unui buzunar, reamintind de guşa unui pelican, au explicat autorii acestei descoperiri.

Ţinând cont de aceste caracteristici anatomice, oamenii de ştiinţă consideră că Ikrandraco avatar ar fi putut să îşi procure o parte din hrană zburând la mică distanţă deasupra apei.

Ei cred, de asemenea, că acest pterozaur se hrănea în special cu peştii care trăiau în lacuri. Îşi prindeau prada spintecând apa cu maxilarul inferior. Totuşi, ţinând cont de morfologia lor, ei erau capabili să practice acest tip de zbor razant cu apa doar pentru perioade limitate.

Surse: Mediafax, Reuters, LiveScience