Home » D:News » Telescopul Hubble s-a uitat înapoi în timp atât cât a putut și nu a reușit să găsească primele stele

Sursa foto: hubblesite.org
Publicat: 14.06.2020

Astronomii nu știu exact momentul în care primele stele s-au format în univers pentru că acestea nu au fost observate încă. Totuși, noi observații cu ajutorul Telescopului Hubble sugerează că primele stele și galaxii s-ar fi format chiar mai devreme decât a fost estimat inițial.

Un grup de cercetători a folosit Hubble pentru a se uita înapoi în timp și spațiu atât de mult cât s-a putut, în speranța că va studia prima generație de stele din universul timpuriu. Acestea sunt numit stele din Populația III.

Hubble s-a uitat în univers în urmă cu 500 de milioane de ani și nu a găsit nicio dovadă a existenței primelor stele. Cercetătorii cred că asta ar putea fi limita lui Hubble.

Denumirea „Populația I” era deja desemnată atunci când astronomii au clasificat stelele Căii Lactee, acestea fiind stele precum Soarele, bogate în elemente mai grele. Apoi, numele „Populația II” a fost folosit pentru a clasifica stelele mai bătrâne din Calea Lactee care un conținut mai scăzut în elemente grele.

Telescopul Hubble s-a uitat înapoi în timp până și-a atins limita

Astfel, numele „Populația III” a rămas pentru a clasifica stelele formate din materie primordială care au apărut în urma Big Bang, în urmă cu aproximativ 13,8 miliarde de ani.

Stelele din Populația III ar fi fost formate doar din hidrogen, heliu și litiu. Acestea erau singurele elemente care existau înainte ca procesele din nucleele stelelor să poată crea elemente mai grele, precum oxigen, azot, carbon sau fier.

Rachana Bhatawdekar, de la Agenția Spațială Europeană a coordonat cel mai recent studiu, analizând universul timpuriu din urmă cu 500 de milioane până la 1 miliard de ani după Big Bang.

Cercetătorii au studiat roiul stelar MACSJ0416 și împrejurimile acestuia cu ajutorul Telescopului spațial Hubble. Totodată, au folosit date de la telescopul spațial Spitzer al NASA și telescopul operat de Observatorul European de Sud (VLT), aflat în deșertul Atacama.

Aceste observații fac parte din programul Frontier Fields al lui Hubble. Astfel, șase roiuri de galaxii aflate la mare depărtare au fost observate între 2012 și 2017. Mai mult, au fost realizate cele mai complexe observații asupra unor roiuri de galaxii și asupra galaxiilor din jurul lor.

Hubble nu a reușit să găsească primele stele

Observațiile au dezvăluit galaxii între 10 și 100 de ori mai slabe decât orice alte galaxii observate anterior. Bhatawdekar și echipa sa au dezvoltat o nouă tehnică prin care lumina puternică din prim planul galaxiilor este îndepărtată, informează Science Alert.

Astfel, cercetătorii au descoperit galaxii cu mase mai scăzute decât Hubble a observat anterior, la o distanță care corespunde cu momentul în care universul avea mai puțin de 1 miliard de ani.

„Nu am găsit nicio dovadă a existenței acestor stele din prima generație din Populația III în acest interval de timp cosmic. Aceste rezultate au consecințe astrofizice profunde pentru că arată că galaxiile s-au format mult mai devreme decât am crezut”, a spus Bhatawdekar.

”Reciful cosmic”, imaginea spectaculoasă prin care NASA şi ESA marchează a 30-a aniversare a telescopului Hubble