Home » D:News » ”Reciful cosmic”, imaginea spectaculoasă prin care NASA şi ESA marchează a 30-a aniversare a telescopului Hubble

04.24.2020
Hubble, primul telescop spaţial construit de oameni, care a bulversat percepţia asupra Universului, dezvăluind imagini uluitoare ale unor galaxii îndepărtate, împlineşte, vineri, 30 de ani de funcţionare în spaţiu.

NASA şi ESA au marcat momentul prin publicarea unei fotografii spectaculoase, care suprinde momentul naşterii unei stele dintr-o galaxie vecină, Marele Nor al lui Magellan, situată la o distanţă de 163.000 de ani lumină. Imaginea a primit titlul de „Recif cosmic”, pentru că seamănă cu cea a unei lumi subacvatice.

Lansat pe 24 aprilie 1990, de naveta spaţială Discovery, telescopul Hubble a fost plasat pe o orbită aflată la 570 de kilometri deasupra Terrei.

Rezultat al colaborării dintre NASA şi Agenţia Spaţială Europeană (ESA), celebrul telescop a cunoscut însă şi câteva probleme de funcţionare la începutul „carierei” sale.

Dar, începând din 1993, acest dispozitiv extraordinar a început să transmită imagini uluitoare ale unor supernove. Printre ele se aflau şi fotografii cu exploziile cataclismice marcând moartea unor stele, dar şi imagini surprinzătoare cu alte corpuri cereşti.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este o imagine cu alură biblică, ce prezintă coloane uriaşe de gaz şi praf interstelar, aflate la 6.500 de ani-lumină de Terra, în roiul galactic Messier 16 din constelaţia Şarpelului, cunoscută sub denumirea „Stâlpii Creaţiei”.

Acest telescop cu o greutate de 11 tone, care poartă numele unui pionier al astronomiei, Edin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit de asemenea existenţa unor găuri negre în centrul galaxiilor, fapt bănuit de oamenii de ştiinţă, dar niciodată verificat până atunci.

Hubble a realizat peste 1,4 milioane de fotografii cu corpuri cereşti, inclusiv ale unora aflate la limitele Universului, permiţând astronomilor să calculeze cu o precizie mai mare vârsta acestuia, estimată la 13,8 miliarde de ani. Hubble a contribuit, de asemenea, la stabilirea faptului că Universul se află într-o expansiune accelerată.

Totodată, Hubble a făcut istorie prin intermediul programului său intitulat „Deep Field”, creat pentru a observa cele mai îndepărtate galaxii şi structuri care s-au format în Univers.

Succesorul lui Hubble va fi telescopul spaţial James Webb, care va avea dimensiuni mult mai mari şi va fi înzestrat cu echipamente de ultimă generaţie, potrivit Mediafax. Telescopul James Webb va fi lansat în 2021.

Omizi veninoase ciudate care arată ca niște „peruci mergătoare” au invadat un stat american